THE SEDUCTIONS OF LUDIC IN MATHEMATICS EDUCATION: MANUFACTURING THE CONTEMPORARY SUBJECT
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v11i23.13472Keywords:
Lúdico, Educação Matemática, Sujeito Contemporâneo, Discurso.Abstract
This article proposes a reflection on a statement in the speech of School Mathematics Education, regarding the importance of recreational activities such as games and play activities in math education. The intent of the study is to identify entanglements between these practices and the manufacture of the contemporary subject, especially through the educational institution. From the discourse analysis in Foucault's perspective, it sought to highlight the reasons attributed by the authors for the use of playfulness in math classes in the discourse of mathematics education, specifically in the annals of XI ENEM (National Meeting of Mathematics Education). Among the most frequent reasons is that the student must have a desire to learn math, that children need to learn with pleasure, and also the importance of student satisfaction in learning played. The utterances presented point to a possible dialogue between the playful practices and an aspect of contemporary society: consumerism.
Thus, the study proposes reflections that may contribute to the training of teachers, as discusses the discourse of mathematics education and some resonances in the constitution of subjects shaped by the society of consumers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.