CHALLENGES AND POSSIBILITIES FOR THE CONTEMPORARY SCHOOL: FROM THE BLACKBOARD TO THE DIGITAL WORLD
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v11i21.13627Keywords:
Escola, Desafios da Docência, Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação, Contemporaneidade.Abstract
The changes through which society has been going through in recent years also reflect modifications in the educational field. The dissemination of digital technologies has further dilated the lists of challenges for the school with many teachers not knowing how to handle those resources. Thus, in this article we intend to present and analyze the perceptions two teachers from Basic Education have regarding the challenges and possibilities for contemporary education. To do so, a structured interview was made with two teachers who work at different basic schooling levels, as well as the production of a photograph from the school space they are inserted. The gathered data were analyzed under the perspective of Ramos do Ó & Costa (2007), Corazza (2005), Moran (2013), Belloni (2013), among others. From the results, it became evident that one of the characteristics of the contemporary school is to take over functions that originally were the family's, as is the case with ethical and moral values, and, because of that, the school has an increasingly significant role in individual formation. It was also ascertained that the Digital Information and Communication Technologies (DICT) are the main challenges for contemporary schooling in the opinion of the interviewed teachers.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.