FROM GEOGRAPHICAL SOUTH TO EPISTEMOLOGICAL SOUTH: REFLECTIONS ON THE POST GRADUATION PROGRAM OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF CARIRI

Authors

  • Verônica Salgueiro do Nascimento Universidade Federal do Ceará
  • Lúcia Rabello de Castro Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Nara Maria Forte Diogo Rocha Universidade Federal do Ceará
  • Domingos Arthur Feitosa Petrola Universidade Estadual do Ceará https://orcid.org/0000-0003-0867-2728

DOI:

https://doi.org/10.17648/educare.v12i27.13690
Supporting Agencies

Keywords:

Universidade, Inédito-Viavel, Desenvolvimento Local Sustentável

Abstract

Establishing a dialogue between the Paulo Freire's Dialogic Education and the South Epistemologies this article presents a discussion about university expansion at Ceara State, in northeast Brazil. It is discussed the construction of a Post Graduate Program which focuses Sustainable development at hinterland as a pretext to thematize possible resistance within the emerging paradigm. The methodology used is aligned with the reference of qualitative research, through the experience of Focal Groups and in-depth interview with a semi structured guide. The results found, it was observed that the Freirian thinking attends in identifying untested feasibility as possible points of tension to be experienced in building a University that turns back to the local reality and thus produces valid knowledge. We conclude that the dialogic reading of the knowledge construction that Freire proposes is presented as a guideline to be adopted for an approximation of the utopian horizon of social transformation and the university itself.

Author Biographies

Verônica Salgueiro do Nascimento, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Educação. Professora do curso de Gestão de Políticas Públicas do Departamento de Economia Doméstica e do Programa de Pós-Graduação em Avaliação de Políticas Públicas da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Lúcia Rabello de Castro, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Psicologia. Professora do Instituto de Psicologia e do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Nara Maria Forte Diogo Rocha, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Educação. Professora do curso de Psicologia (Campus Sobral) da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Domingos Arthur Feitosa Petrola, Universidade Estadual do Ceará

Psicólogo. Doutorando em Psicologia (UFC). Mestre em Desenvolvimento Regional Sustentável (UFC). Professor Substituto do curso de Psicologia da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Published

20-12-2017

How to Cite

SALGUEIRO DO NASCIMENTO, V.; RABELLO DE CASTRO, L.; FORTE DIOGO ROCHA, N. M.; FEITOSA PETROLA, D. A. FROM GEOGRAPHICAL SOUTH TO EPISTEMOLOGICAL SOUTH: REFLECTIONS ON THE POST GRADUATION PROGRAM OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF CARIRI. Educere et Educare, [S. l.], v. 12, n. 27, 2017. DOI: 10.17648/educare.v12i27.13690. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/13690. Acesso em: 17 jul. 2024.