Digital Literature Presentation: hyperlinking literature to digital technologies in highschool
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v13i27.14893
Supporting Agencies
CAPES
Keywords:
Literatura, Tecnologias digitais, Mediação didáticaAbstract
Theories about the use of projects in the construction of knowledge (HERNÁNDEZ, 1998, PRADO, 2005), and the relationship between education and technology (MORAN, 2014; ROJO; MOITA LOPES, 2004), may be proposed for the didactic work and the new challenges that the use of digital technologies of information and communication (DTIC) brings to the educational reality nowadays. Thus, this article aims to analyze the relationship between technological literacy and learning of literature formal curricula, developed for some Portuguese Language classes and its literature subjects, in a public highschool, based on an educational project involving the DTIC. The choice of that discipline should be the relationship between technological literacy and the use of language code in its various interactive languages, with respect to current digital technologies (LÉVY, 2000; SILVA, 2012). It is therefore a qualitative research (ANDRÉ, 2005) and the method is the ‘research-intervention’ (MACIEL; SILVA, 2015). The data collected and analyzed were based on participant observation (MOREIRA, 2004) and autobiographical narratives (CHIZZOTTI 2011; CASTRO, 2014) written by students present during development of the project. Data analysis showed that the learning of literature content and technological literacy of students occurred in an integrated and simultaneous way to that ones who worked as a group according to the project. Also pointed out that teaching strategies linked to proper use of DTIC are effective when mediated relationships are favored collaboratively by the web and the active attendees (MASETTO, 2013; SILVA, 2012).Downloads
Published
29-08-2018
How to Cite
SILVA, P. I.; CASTRO, R. M. M. de. Digital Literature Presentation: hyperlinking literature to digital technologies in highschool. Educere et Educare, [S. l.], v. 13, n. 27, p. DOI: 10.17648/educare.v13i27.14893, 2018. DOI: 10.17648/educare.v13i27.14893. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/14893. Acesso em: 17 jul. 2024.
Issue
Section
Artigos e Ensaios
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.