THE FEDERAL INSTITUTES OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY: REASONS FOR THEIR CONSTITUTION FOR SCIENCE AND TECHNOLOGY RESEARCH
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v11i23.16095Keywords:
Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, Trabalho e Educação.Abstract
Initially, we can consider the reasons which led to the constitution of the Federal Institutes of Education, Science and Technology – IF’s – in 2008, when law 11.892 was passed. As research is one of the new attributions of those institutions, through investigation conducted in the Federal Institute of Education of Santa Catarina – IFSC, it is executed, as a second step, the analysis of what the purpose of the research is in this context. As a result, it is verified that the IF’s are created, at a large extent, from a tensioning of strengths among the interests of capital reproduction and the role of the state as an executor of such interests. As of the purpose of the research at IFSC, it is verified that the institution has participated in a dialogic process, historically constituted, of C&T production aiming at generating innovation with a strong link to the market interests. On the other hand, retrenchment of access to scientific and technology knowledge to a large number of workers is verified.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.