O CURRÍCULO NA PERSPECTIVA DE CLASSE: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA A EDUCAÇÃO PROFISSIONAL
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v11i23.16332Keywords:
currículo, ensino médio, educação profissional, pedagogia histórico-crítica.Abstract
The text presents an analysis of the current National Curriculum Guidelines for Secondary Technical Professional Education (DCNEPT) and considerations about the National Curriculum Guidelines for Secondary Education (DCNEM) from the understanding of curriculum as an expression of the class struggle, constituted in a field of knowledge and disputes. Initially, it rescues what the literature designates as non-critical, critical and post-critical theories of the curriculum and develops analysis based on philosophical and ethico-political principles of the historical-dialectical materialism of human formation, defending Historical-Critical Pedagogy as a curricular theory in the perspective of the working class. It correlates the didactic steps of this pedagogy with a proposal of curricular times and, finally, analyzes the national movement of elaboration of said Guidelines in the period from 2010 to 2012, having as source official documents and others produced by segments of civil society. It identifies in this movement and also into its result - the respective DCN - virtuous contradictions that allow to bring the Historical-Critical Pedagogy to the center of debates and school work aiming at the formation of the working class, without ignoring the difficulties imposed by the current conjuncture of capitalism. It concludes on the hybrid nature of the Guidelines, in view of the incorporation of concepts of Historical-Critical Pedagogy and the maintenance of some inspiration in the Pedagogy of Competencies, especially in the DCNEP, as well as on the challenge of the organized struggle of educators. Finally, it alerts to the fact that the dispute over the curriculum is not exclusively a school issue; rather, it is a contest for the society project more widely into the class struggle.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.