CULTURA, LINGUAGEM E IDENTIDADE: REFLEXÕES SOBRE ESSE MOVIMENTO
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v1i2.265Keywords:
Cultura - Linguagem - Identidade - Psicologia - EducaçãoAbstract
The aim of this article is to offer reflections on some ties existing in the cultural construction process which are based on and intermediated by the language and the constitution of identity. To think about this movement in dialectic terms between macro and microsystems allows an amplified view of the mutual and continuous interferences. Understanding that our daily behavior and the language – texts and subtexts – used in our relationships contribute to reposition or resistance against the dominant ideology, we shall be able to realize our responsibility in the reality construction process. Thus, we may maintain the hegemonic values as well as construct other references which might originate conflicts and profound transformations in different contexts and in society. The fact that health and other professionals have authority and decision power over other people, frequently establishes an asymmetric relationship - professional/patient-client. Health professionals (and others) have to be aware of their great responsibility in either encourage or discourage patients self-esteem as well as possibly persuading them or even make them enthusiastic about treatments, or discourage them to continue an already started treatment. In he search for autonomy we should analyze the different perspectives of our self-knowledge, he elements which interfere in our own personal and in the constitution of others, reflections on the choosing process, perception of the responsibility of either preserving or altering the normal order of things; we should question the naturalness of values, attitudes and conceptions.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.