O acesso do negro à graduação em medicina como ferramenta antirracista uma revisão bibliográfica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/educare.v18i45.30960

Keywords:

Medicina; Racismo; Cota.

Abstract

This article discusses how access to graduation in medicine can be an anti-racist tool, considering the social structure that makes it difficult for black people to enter and remain in higher education. Thus, the objective of this work is to analyze the difficulty of access by the black population to the medical course. In this way, we use a qualitative bibliographic methodology and dialogue with authors who discuss and analyze the theme in question: (ALMEIDA, 2019), (SANTOS, 2003), (MBEMBE, 2014) among others. In this perspective, we conclude that although there are racial quota policies, demographic data from 2019 show that the black population still faces high rates of illiteracy, school dropout, low attendance in higher education, unemployment and dependence on the public health service. At a university in Rio de Janeiro, the majority of medical students are white, with an annual income of more than US$8,640, coming from a private school, with financial support from the family and both parents with higher education.

 

References

ALMEIDA, S. L. de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2020: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022.

BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília; 2012. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 5 jul. 2021.

BRASIL. PNAES. Plano Nacional de Assistência Estudantil. Brasília, 2008.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.

CÉSAIRE, A. Discurso sobre o Colonialismo. 1. ed. Lisboa, Portugal: Sá da Costa, 1978.

ESCRITORES DA LIBERDADE. Direção: Richard LaGravenese. Produção: Danny DeVito, Stacey Sher, Michael Shamberg. Alemanha/Estados Unidos: Paramount Pictures, 2007. 1 DVD. (123 min.).

FREYRE, G. Casa grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. 52. ed. São Paulo: Global, 2013.

HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, p. 15-46, jul./dez. 1997.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Síntese de indicadores sociais. Rio de Janeiro: IBGE; 2019.

IPEA. Instituto de Pesquisas Econômicas Aplicadas. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/. Acesso em: 03 abr. 2023.

SILVA FILHO, R. L. L. et al., A Evasão no Ensino Superior Brasileiro. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 132, p. 641-659, set./dez. 2007.

MBEMBE, A. Crítica da Razão Negra. 1. ed. Lisboa, Portugal: Antígona, 2014.

MENDONÇA, A. M. M. C. et al. Perspectiva dos Discentes de Medicina de uma Universidade Pública sobre Saúde e Qualidade de Vida. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 43, n. 1, p. 228-235, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190043.

MINAYO, M. C. de S. (ORG.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

RIBEIRO, D. O Povo Brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.

SANTOS, M. Ser negro no Brasil hoje: Ética enviesada da sociedade branca desvia enfrentamento do problema negro. Folha de São Paulo, São Paulo, 07 de maio de 2000. Disponível em:

https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs0705200007.htm. Acesso em: 29 mar. 2023.

SOUZA, P. G. A. de et al. Socio-Economic and Racial profile of Medical Students from a Public University in Rio de Janeiro, Brazil. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, n. 3, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.3-20190111.

SOUZA, P. H. G. Ferreira de. A Pandemia de Covid-19 e a desigualdade racial de renda. Bol. Anál. Político-Instit, n. 26, p. 37-44, mar. 2021. Disponível em: https://dx.doi.org/10.38116/bapi26art4.

Published

05-07-2023

How to Cite

ARAUJO, E. P.; AZEVEDO, B.; COSTA FILHO, F. das C.; MACHADO, E. G. O acesso do negro à graduação em medicina como ferramenta antirracista uma revisão bibliográfica. Educere et Educare, [S. l.], v. 18, n. 45, p. 465–481, 2023. DOI: 10.48075/educare.v18i45.30960. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/30960. Acesso em: 20 may. 2024.