UNIVERSITY AND STUDENT WELL-BEING:

WELCOMING EXPERIENCES AND STUDENT SUPPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/educare.v19i49.32889

Keywords:

University, Student support, Welcoming

Abstract

This paper aims to present the actions carried out by the Student Support Office (AApE) of the Education Center at the Federal University of Paraíba (CE/UFPB) in 2022. The AApE was instituted in 2021 with the objective of promoting and strengthening institutional actions designed to enhance student experiences throughout their journeys within the University. This initiative stands as a pioneering and avant-garde undertaking within CE/UFPB, and adopts, as its guiding principles, communication, guidance and human care, promoted mainly by intra-institutional partnerships. In the specified timeframe, the AApE team comprised two professors as advisors and an intern enrolled in the Pedagogy course. This article seeks to present the actions developed by this sector and subject them to critical and reflective scrutiny. Notably, with the resumption of face-to-face teaching in the latter half of 2022, we observed a greater rapprochement and engagement of students in the actions and activities developed by AApE. Collaboratively with the CE’s administration, the undergraduate course coordinators, and the pedagogical support sector, the team directed its endeavors toward strengthening the bonds between students and the university, in addition to the meanings attributed to their stay in the institution, as well as the ethical-political commitment engendered in their academic trajectories. In essence, this experience underscores the imperative need to reflect on the challenges within the university environment that directly impact the well-being of numerous students in the country, more specifically in the Northeast region of Brazil. We emphasize that the undertaken efforts were grounded in advocating for the university as a welcoming place, fostering personal development, and contributing to societal transformation for the individuals involved.

References

ALMEIDA, L. S. et al. Envolvimento extracurricular e ajustamento académico: Um estudo sobre as vivências dos estudantes universitário com e sem funções associativas. In: SOARES, A. P. et al. (ed.). Transição para o Ensino Superior. Braga: Universidade de Minho: Conselho Académico, 2002. p. 167-187.

CASTRO, V. R. Reflexões sobre a saúde mental do estudante universitário: estudo empírico com estudantes de uma instituição pública de ensino superior. Revista Gestão em Foco, São Paulo, v. 9, p. 380-401, 2017. Disponível em: https://portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/uploads/sites/10001/2018/06/043_saude_mental.pdf. Acesso em: 20 fev. 2024.

COULON, A. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 4, p. 1239-1250, out./dez., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/Y8zKhQs4W7NYgbCtzYRP4Tb/. Acesso em: 20 fev. 2024.

FELIX, J.; DE OLIVEIRA, M. L. A educação não-escolar como potencializadora de processos (trans)formativos de jovens universitários/as. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 9, n. 3, p. 83-95, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v9n3p83-95.

GOMES, I. Pobreza cai para 31,6% da população em 22, após alcançar 36,7% em 2021. Agência IBGE Notícias, [s. l.], 6 dez. 2023. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/38545-pobreza-cai-para-31-6-da-populacao-em-2022-apos-alcancar-36-7-em-2021. Acesso em: 20 fev. 2024.

HAN, B. C. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. 2. ed. ampl. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

MACIEL, C. E.; JÚNIOR, M. C.; LIMA, T. S. A produção científica sobre permanência e evasão na educação superior no Brasil. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 45, e198669, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945198669.

MENEZES, M. Pesquisa identifica o impacto da pandemia em estudantes. [Portal] Fiocruz, [s. l.], 22 nov. 2022. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/noticia/pesquisa-identifica-o-impacto-da-pandemia-em-estudantes. Acesso em: 20 fev. 2022.

MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F. Claudio Bispo de Almeida. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, [s. l.], v. 17, n. 48, p. 60-77, out./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010.

RODRIGUES, B. B. et al. Aprendendo com o imprevisível: saúde mental dos universitários e Educação Médica na pandemia de covid-19. Revista Brasileira de Educação Médica, Goiás, v. 44, supl. 1, e0149, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200404.

ROGERS, C. R. Tornar-se pessoa. 6. ed. São Paulo: WMF: Martins Fontes, 2009.

SEMESP. Dados Estados e Regiões. [S. l.]: SEMESP, 2021. Disponível em: https://www.semesp.org.br/mapa/edicao-11/regioes/nordeste/paraiba/. Acesso em: 20 fev. 2024.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. CENTRO DE EDUCAÇÃO. Sobre o CE. [João Pessoa]: UFPB, 2021. Disponível em: https://ce.ufpb.br/ce/contents/menu/institucional/sobre-o-ce. Acesso em: 20 fev. 2024.

Published

11-06-2024

How to Cite

SENA, A. K. C.; OLIVEIRA, M. L. de. UNIVERSITY AND STUDENT WELL-BEING:: WELCOMING EXPERIENCES AND STUDENT SUPPORT. Educere et Educare, [S. l.], v. 19, n. 49, p. 150–167, 2024. DOI: 10.48075/educare.v19i49.32889. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/32889. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação universitária, conflitos, fronteiras e cooperação: perspectivas interdisciplinares