UNIVERSITY AND STUDENT WELL-BEING:
WELCOMING EXPERIENCES AND STUDENT SUPPORT
DOI:
https://doi.org/10.48075/educare.v19i49.32889Keywords:
University, Student support, WelcomingAbstract
This paper aims to present the actions carried out by the Student Support Office (AApE) of the Education Center at the Federal University of Paraíba (CE/UFPB) in 2022. The AApE was instituted in 2021 with the objective of promoting and strengthening institutional actions designed to enhance student experiences throughout their journeys within the University. This initiative stands as a pioneering and avant-garde undertaking within CE/UFPB, and adopts, as its guiding principles, communication, guidance and human care, promoted mainly by intra-institutional partnerships. In the specified timeframe, the AApE team comprised two professors as advisors and an intern enrolled in the Pedagogy course. This article seeks to present the actions developed by this sector and subject them to critical and reflective scrutiny. Notably, with the resumption of face-to-face teaching in the latter half of 2022, we observed a greater rapprochement and engagement of students in the actions and activities developed by AApE. Collaboratively with the CE’s administration, the undergraduate course coordinators, and the pedagogical support sector, the team directed its endeavors toward strengthening the bonds between students and the university, in addition to the meanings attributed to their stay in the institution, as well as the ethical-political commitment engendered in their academic trajectories. In essence, this experience underscores the imperative need to reflect on the challenges within the university environment that directly impact the well-being of numerous students in the country, more specifically in the Northeast region of Brazil. We emphasize that the undertaken efforts were grounded in advocating for the university as a welcoming place, fostering personal development, and contributing to societal transformation for the individuals involved.
References
ALMEIDA, L. S. et al. Envolvimento extracurricular e ajustamento académico: Um estudo sobre as vivências dos estudantes universitário com e sem funções associativas. In: SOARES, A. P. et al. (ed.). Transição para o Ensino Superior. Braga: Universidade de Minho: Conselho Académico, 2002. p. 167-187.
CASTRO, V. R. Reflexões sobre a saúde mental do estudante universitário: estudo empírico com estudantes de uma instituição pública de ensino superior. Revista Gestão em Foco, São Paulo, v. 9, p. 380-401, 2017. Disponível em: https://portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/uploads/sites/10001/2018/06/043_saude_mental.pdf. Acesso em: 20 fev. 2024.
COULON, A. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 4, p. 1239-1250, out./dez., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/Y8zKhQs4W7NYgbCtzYRP4Tb/. Acesso em: 20 fev. 2024.
FELIX, J.; DE OLIVEIRA, M. L. A educação não-escolar como potencializadora de processos (trans)formativos de jovens universitários/as. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 9, n. 3, p. 83-95, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v9n3p83-95.
GOMES, I. Pobreza cai para 31,6% da população em 22, após alcançar 36,7% em 2021. Agência IBGE Notícias, [s. l.], 6 dez. 2023. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/38545-pobreza-cai-para-31-6-da-populacao-em-2022-apos-alcancar-36-7-em-2021. Acesso em: 20 fev. 2024.
HAN, B. C. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. 2. ed. ampl. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
MACIEL, C. E.; JÚNIOR, M. C.; LIMA, T. S. A produção científica sobre permanência e evasão na educação superior no Brasil. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 45, e198669, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945198669.
MENEZES, M. Pesquisa identifica o impacto da pandemia em estudantes. [Portal] Fiocruz, [s. l.], 22 nov. 2022. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/noticia/pesquisa-identifica-o-impacto-da-pandemia-em-estudantes. Acesso em: 20 fev. 2022.
MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F. Claudio Bispo de Almeida. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, [s. l.], v. 17, n. 48, p. 60-77, out./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010.
RODRIGUES, B. B. et al. Aprendendo com o imprevisível: saúde mental dos universitários e Educação Médica na pandemia de covid-19. Revista Brasileira de Educação Médica, Goiás, v. 44, supl. 1, e0149, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200404.
ROGERS, C. R. Tornar-se pessoa. 6. ed. São Paulo: WMF: Martins Fontes, 2009.
SEMESP. Dados Estados e Regiões. [S. l.]: SEMESP, 2021. Disponível em: https://www.semesp.org.br/mapa/edicao-11/regioes/nordeste/paraiba/. Acesso em: 20 fev. 2024.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. CENTRO DE EDUCAÇÃO. Sobre o CE. [João Pessoa]: UFPB, 2021. Disponível em: https://ce.ufpb.br/ce/contents/menu/institucional/sobre-o-ce. Acesso em: 20 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.