PEDAGOGY AND THE POST-MODERN SCENARIO: ON THE POSSIBILITIES TO KEEP ON EDUCATING
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v5i10.3476
Supporting Agencies
Não contou com financiamento.
Keywords:
Pedagogia, pós-modernidade, discurso pedagógicoAbstract
This article integrates the products of a study that investigated the repercussions of the scenario of post-modernity on the normative foundations of education, acknowledged the failure of the metaphysical grounding and secured the recognition that post-modernity is a fact. Within this scenario and for the purposes of this text, what matters is to examine the place of pedagogy as a field of circulation of discourses that seek to justify the pedagogical acting in the dispersed contemporary scenario. For this, the text accomplishes an analysis of the theme from the contributions of philosophy of education and seeks to indicate that pedagogy of metaphysical and ideal nature is not only essentialist for, even though it operates with ideal considerations concerning the subject and the purposes of education, it knows that this is not accomplished unattended by the historical and concrete flow of the forces of the present. Therefore, it is impossible to concoct a pedagogy based only on the strength of daily life, or on the promises of the forthcoming future. Since there is no workaround nor a surpassing solution, wider and convening the best of each one, there remains the challenge of the primacy of the question that takes the hybrid nature of pedagogy itself as a starting point to be considered in the analysis, in defense that only a pedagogical discourse that be both possible and simple is feasible, regardless of its theoretical support.Downloads
Published
07-12-2010
How to Cite
LOPES DE LIMA, J. F. PEDAGOGY AND THE POST-MODERN SCENARIO: ON THE POSSIBILITIES TO KEEP ON EDUCATING. Educere et Educare, [S. l.], v. 5, n. 10, 2010. DOI: 10.17648/educare.v5i10.3476. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/3476. Acesso em: 4 jun. 2025.
Issue
Section
Fundamentos da Educação
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.