The practice of punishment and rewarding in primary schools of the nineteenth century: from the legal to the real
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v4i8.3724Keywords:
Legislação educacional, Escola primária, Educação no Império.Abstract
The historians of education, especially Manacorda, have detached the pedagogical sadism as one of the basic characteristics of the educational process through education history. In Brazil, the history was no different, since the practice of punishment and rewarding have been present in primary schools of the Nineteenth Century, characterizing itself as central elements in the masters’ pedagogical actions. While accepting such assertion, I have as the main objective in the present text, to investigate the mechanisms used by teachers and/ or State to spread such values and principles among students. The analyses of the punishment and rewarding practices were important components of the School curriculum, effectively contributing to the introduction of specific values in the school population, and through it, to the society.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.