THE FORMATION AND ASSESSMENT OF SCHOOL PRINCIPALS WITHIN THE SPHERE OF THE PARTNERSHIP BETWEEN MUNICIPALITIES AND THE AYRTON SENNA INSTITUTE
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v5i10.5380Keywords:
Política Educacional, Gestão Educacional, Parcerias Público/Privado, Certificação Ocupacional, Formação e Avaliação de Diretores.Abstract
The paper analyzes the formation and assessment of school principals, instituted in the municipality of Campo Grande by means of the partnership between the City Hall and the Ayrton Senna Institute, intervened by the State Secretary of Education, for the implementation of the Champion School Program, from 2001 to 2004. The study was based on the federal and municipal educational legislation, on documents from the Ayrton Senna Institute, the Luis Eduardo Magalhães Foundation, and the Municipal Secretary of Education, as well as on the relevant literature. According to the analysis, the implementation of the Champion School Program occurred within the context of public/private partnerships, whose objective is to manage public institutions from the viewpoint of the market parameters, due to the belief that the viewpoint is more efficient and more effective. The Program also changed the formation and assessment processes designed to select school principals, as it instituted assessment systems and occupational certification as meritocracy and competition tools for the position in municipal schools. The decision to appoint/exonerate school principals is still in the hands of the Head of the Municipal Power.Downloads
Published
01-01-2000
How to Cite
RODRÍGUEZ, M. V.; FERNANDES, M. D. E.; ALVES, A. G. de R.; SEVERINO, J. L. THE FORMATION AND ASSESSMENT OF SCHOOL PRINCIPALS WITHIN THE SPHERE OF THE PARTNERSHIP BETWEEN MUNICIPALITIES AND THE AYRTON SENNA INSTITUTE. Educere et Educare, [S. l.], v. 5, n. 10, 2000. DOI: 10.17648/educare.v5i10.5380. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/5380. Acesso em: 20 oct. 2024.
Issue
Section
Núcleo Temático: Educação Básica e Superior: Políticas de Gestão e Financiamento
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.