The Institutionalization of Agricultural Teaching in Brazil and its Genesis
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v9i17.5776Keywords:
ensino agrícola, capatazia, trabalho braçal, modernizaçãoAbstract
This article's purpose is to analyze the process genesis of the institutionalization of agricultural teaching in Brazil. In order to do that, a brief collection of historical antecedents was made regarding the institutionalization of research and the agricultural teaching in general, period in which the culture in the fields was based in empiricism, secular tradition, and mysticism. Later, the compositions of the institutionalization of agricultural teaching were analyzed, when those unsystematic activities passed for a rational institutionalization through scientific knowledge, demands that were generated in the paunch of the productive system modernization in capitalist centers, mainly after the first industrial revolution. In Brazil, this process was shy and had its genesis between the Pombaline reform period in 1772 and the coming of the royal family in 1808, when scientific societies and school research projects were created. At a later time, we analyzed the historical duality of the Brazilian agricultural teaching by means of two distinct projects, the first reserved to dominant classes by means of instruction to foremen and farm administrators, and the second destined to classes that performed manual labor in the field.
Keywords: Agricultural Teaching, foremanship, manual labor, and modernization.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.