THE CONTRIBUTIONS OF THE STUDIES OF THE IMAGINARY TO THE CONCEPT OF BIOGRAPHICAL BODY
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v8i16.8933Abstract
The contributions of the studies of the Imaginary to the problematization and the deepening of the concept of Biographical Body in an educational context comprised the theme of this paper. It was based on a 4-year doctoral research[1] which was carried out in the Post-graduate Program in Education, more specifically in the Study and Research Group on the Imaginary, Education and Memory (GEPIEM), at the Universidade Federal de Pelotas, located in Pelotas, RS, Brazil. Its theoretical field was based on the studies of the Imaginary carried out by Gilbert Durand and Gaston Bachelard, as well as on studies of the Biographical Body conducted by Danis Bois and Marie-Christine Josso. The empirical data was collected in six meetings with four College students who exercised body biographyzation through “indirect knowledge” (DURAND, 1988) with improvisational theater. The analysis process resulted in symbolic cores which ended up yielding “mythemes” (DURAND, 1996). This paper has described one of the mythemes, i. e., A Being made of flesh that thinks and one that acts in the fractioned body. All mythemes together showed the contribution of the studies of the Imaginary to the concept of Biographical Body, since there was evidence of the fact that the body is a live writing of experiences which are meaningful in a human being’s life, just like reservoirs of a personal and anthropological journey.
[1] Research funding agency: CAPES
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.