THE SYSTEMATIZATION AND SELF-ASSESSMENT OF EXPERIENCE: THE INSTRUMENT FOR PRACTICE TRAINING TEACHERS WITH YOUTH AND ADULT LEARNERS
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v9i0.9534Keywords:
EJA, formação inicial de professores, sistematização, autoavaliação, prática alfabetizadora.Abstract
The training, either initial or continuing it reinforces the human condition of incompleteness for any professional, especially for the teacher. This article results from a survey of doctoral level in the field of education. Seeks to analyze the systematization of the experience, from the record instrument for monitoring the weekly performance of the teacher, experienced in teaching literacy and pedagogical practice with young learners and adult construction workers (EJA), developed by the School Project Zé Peão in the city João Pessoa for over two decades. Furthermore, analyzes how this information has contributed to the training of future teachers (students from diverse undergraduate of the Federal University of Paraíba), concerning self-assessment of practical literacy educators EJA mode. Information was collected from conducting a semi-structured interview with former literacy and coordinators. The interpretation of the information given is based on discourse analysis inspired by Foucault's Archaeology of Knowledge (2000). The results showed, among others, that the training strategies of the project in focus, from the record of the weekly monitoring teacher performance have a direction guided the discourse that Teaching requires critical reflection on practice, and systematic rigor. These strategies contribute to the process of educating future literacy teacher, leading him to reflect on their practice and overcome the naivety of spontaneous and individualistic teaching praxis, toward that which allows the critical and unfinished doing and thinking about teaching.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.