Teacher-Student Conflicts: A Challenge to Teacher Training
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v10i19.9823Keywords:
Violência Escolar. Relação professor-aluno. Formação docente.Abstract
The school violence in our midst is a cause for serious concern. Teachers are expected to make a difference in overcoming it, given the role they play in the formative processes of their students. Data gathered and analysis of teacher student relations shows, however, that teachers are victims and authors of violence. Inadequately prepared educators adopt reactive measures that further jeopardize relations and reinforce violence as shown by the results of this qualitative-quantitative research conducted in 2008, under the aegis of the UNESCO Chair in Youth, Education and Society at the Catholic University of Brasília (UCB), in five peripheral schools in the Federal District. Immersed in conflictive situations, even the most vocationally motivated teachers are overwhelmed by feelings of impotence and seek to abandon the profession. The paper analyzes student-teacher relations in that context. It shows that, the complex nature forms of violence in schools calls for a set of basic measures to be taken that depend on training teachers in ways that avoid their loss of professional motivation, salvage the teacher image that has disappeared from the educational process, and teach them how to address the current reality. The paper stresses the important role reserved for teachers in the process of achieving success in overcoming violence as society wishes. However, teachers must not be blamed for the failures of schools and the educational system without first analyzing the conditions of their initial training courses, as researchers Ghedin, Almeida and Leite (2008) have aptly underscored.
Downloads
Published
15-10-2014
How to Cite
LIRA, A.; GOMES, C. A. Teacher-Student Conflicts: A Challenge to Teacher Training. Educere et Educare, [S. l.], v. 10, n. 19, 2014. DOI: 10.17648/educare.v10i19.9823. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/9823. Acesso em: 31 mar. 2025.
Issue
Section
Artigos e Ensaios
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.