The Teaching Sociology and New DCNEM
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v9i18.9290Keywords:
Ensino de Sociologia, DCNEM, Ensino Médio.Abstract
From 2008 sociology was renumbered as a compulsory subject in all grades of high school in Brazil , generating a debate that was being promoted at least since the publication of the LDB in 1996, and accompanied by the reintroduction campaigns of discipline in the school curriculum. This science was relegated to a knowledge that should be taught in a "interdisciplinary" way in other disciplines, according to the National Curriculum Guidelines for High School that was published in 1998, which in practice meant the denial of space this subject in the curriculum with publication of new guidelines in 2012 the place of that science in school shall be changed at least in regards to how it is perceived by official documents. We aim in this article is to reflect about this new scenario, considering the place of sociology in the context created by the new DCNEM. Stands out in these guidelines the recognition of the relevance of the disciplinary aspect, and the existence of a common national database linked to a diverse part, which shows extremely relevant to the current debate on the Teaching of Sociology in Basic Education .Downloads
Published
04-02-2014
How to Cite
OLIVEIRA, A. The Teaching Sociology and New DCNEM. Educere et Educare, [S. l.], v. 9, n. 18, 2014. DOI: 10.17648/educare.v9i18.9290. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/9290. Acesso em: 9 apr. 2025.
Issue
Section
Núcleo Temático: Educação Básica
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.