Teaching practices and curricular guidelines: achievements and objectives of the practical learning activities to the teacher training

Authors

  • Vanessa Lucena Camargo de Almeida Klaus Unioeste
  • Alessandra Regina Ribeiro Honório Unioeste

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v12i22.19963
Supporting Agencies

Keywords:

Bachelor ‘s Assembly. Teacher Training. Educational and Teaching Practice. Opinion CNE/CP 009/2001.

Abstract

Bachelor ‘s degrees of the Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE- (State University of Western Parana) have sought to reflect and discuss problems in the scope of education, aiming at the formative role of the teachers who work in these courses. Among these, it is discussed the importance of obtaining a dialogue between the University and the Basic Education Schools about practical educational and teaching  activities . Thus,  this article brings the result of the discussions and possible referrals performed by students and teachers from Unioeste, together in a working group of the  IX Fórum das Licenciaturas (9 th Bachelor ‘s Assembly), about the subject "Teaching practices and curricular guidelines: achievements and objectives of the practical learning activities for  the teacher training” based on the opinion CNE/CP 009/2001CNE/CP 009/2001 respective to Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica (National Curricular Guidelines for the Teachers Training of  the Basic Education).

References

AGUIAR, M. A. da S. Relato da resistência à instituição da BNCC pelo Conselho Nacional de Educação mediante pedido de vista e declarações de votos. In: [Org.] AGUIAR, M. A. da S.; DOURADO, L. F. A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018, p.8-22. Disponível em: <http://www.fvcpedagogia.com.br/lateral/documentos/a_bncc_na_contramao_2014.pdf>. Acesso em: 03 jul. 2018.

ANPED. Manifestação das entidades educacionais sobre a política de formação de professores anunciada pelo MEC. Outubro de 2017. Disponível em: <http://www.anped.org.br/news/manifestacao-das-entidades-educacionais-sobre-politica-de-formacao-de-professores-anunciada>. Acesso em: 05 jul. 2018.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 009/2001. Diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília, 18 jan. 2002, Seção 1, p. 31. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf>. Acesso em: 03 jul. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 03 jul. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Proposta de Diretrizes para a formação de professores da Educação Básica, em curso de nível superior: versão preliminar. Maio de 2000. Brasília, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/basica.pdf>. Acesso em: 05 jul. 2018.

CAPES. Programa de Residência Pedagógica. Março de 2018. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica>. Acesso em: 05 jul. 2018.

JUNGES, K. de S.; JUNGES, S. S. A instituição de ensino superior como o locus da formação docente: a pedagogia universitária como política institucional. In: X ANPED SUL, Florianópolis. Anais...2014, p.1-17. Disponível em: <http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/200-0.pdf>. Acesso em: 05 jul. 2018.

PAZIANI, R. R. A quem serve a base nacional comum curricular?: dos apontamentos críticos na área de ciências humanas à análise específica do curso de história (Unioeste). Temas & Matizes, Cascavel, v. 11, n. 20, p. 44-65, jan./jun., 2017. Disponível em: < revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/download/17096/11584>. Acesso em: 03 jul. 2018.

VASCONCELOS, M. M. de C. A formação do professor do ensino superior. 2 ed. São Paulo: Pioneira, 2000.

Published

22-07-2018

How to Cite

LUCENA CAMARGO DE ALMEIDA KLAUS, V.; HONÓRIO, A. R. R. Teaching practices and curricular guidelines: achievements and objectives of the practical learning activities to the teacher training. Temas & Matizes, [S. l.], v. 12, n. 22, p. 14–23, 2018. DOI: 10.48075/rtm.v12i22.19963. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/19963. Acesso em: 6 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Práticas educativas e de ensino: reflexões sobre os avanços e desafios da formação docente