PIBID and teacher formation

Authors

  • Renata Cristina de Lacerda Cintra Batista do Nascimento
  • Vera Maquêa

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v12i23.21337
Supporting Agencies

Keywords:

PIBID, teacher formation, educational politics.

Abstract

This article is part of a broad assessment conducted at Unemat in 2017 on the impact of Pibid / Unemat in the State of Mato Grosso. It is worth noting that this program as well as other federal government program has passed and is experiencing serious instabilities as there are strong threats from the government to shut them down. For the evaluation of this program, the management team Pibid / Unemat sought to know what had been happening in the country with its implementation, since, considering its beginning in the year 2007, results can already be presented. Thus, this team carried out a brief survey of data on what has been produced about the program at the national level, considering the papers presented at the Associação Nacional de Pesquisas em Educação (Anped), at national meetings, between the years of 2012 to 2016, more precisely those of GT 08; Teacher training. Also considered were the titles of the works that highlighted the name of the Pibid program.

Author Biographies

Renata Cristina de Lacerda Cintra Batista do Nascimento

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Vale do Rio dos Sinos (PPGEDU/UNISINOS).

Vera Maquêa

Doutora em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa. Pró-Reitora de Ensino de Graduação da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), gestão 2015-2018.

References

ANPED. (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação). 37ª Reunião Anual da ANPEd: Condições de Submissão de Texto/Proposta. 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/?_ga=2.132943884.343745066.1541766648-1551042691.1527171970. Acesso em 05 de nov. de 2018.

ANPED. (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação). 38ª Reunião Anual da ANPEd: Condições de Submissão de Texto/Proposta. 2017. Disponível em: <http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/condicoes_de_submissao_d e_texto_2017_versao_final_15.03.pdf>. Acesso em 18 de set. de 2018.

BRASIL. Decreto nº 7.219 de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília: Casa Civil da Presidência da República, 2010. Disponível em http:/www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007 2010/2010/Decreto /D7219.htm>

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF:16 jul. 1990. Seção 1, p. 27894.

BRASIL. Decreto nº7.219 de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID)e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, 2010.

GATTI, Bernadete A. Formação de professores e carreira: problemas e movimentos de renovação. 2. ed., Campinas, SP: Autores Associados, 2000.

GATTI, Bernadete A. A construção da pesquisa em Educação no Brasil. Brasília, DF: Liber Livro Editora, 2007.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S.S., ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas Docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, DF:UNESCO, 2009.

GATTI, Bernadete A. et al. Formação de Professores. Capes. PIBID. Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. Brasília, DF: 2014.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação v. 14 n. 40 jan./abr. 2009.

TARDIF, Maurice. RAYMOND, D. Saberes Docentes e Formação Profissional. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014a.

TARDIF, Maurice e LESSARD, Claude. O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. 6ª ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014b.

MOTTA, A.L.; SILVA, V. Os efeitos do Pibid na formação de alunos da área da linguagem: uma reflexão amparada nas práticas de Estágio Supervisionado. Polyphonía, v. 25/1, jan./ jun. 2014.

NASCIMENTO, Renata C. L.C.B. Pibid: a construção dos saberes docentes e o exercício de ser professor. XVIII Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Cuiabá/MT, 2016.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Portugal. Lisboa: Educa, 2009.

ZEICHNER,K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação. Santa Maria, RS:v.35, n.3, p.479-504,set/dez., 2010.

Published

29-12-2018

How to Cite

NASCIMENTO, R. C. de L. C. B. do; MAQUÊA, V. PIBID and teacher formation. Temas & Matizes, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 58–75, 2018. DOI: 10.48075/rtm.v12i23.21337. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/21337. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Desafios da Formação Docente na Universidade Pública