Innovation of teacher formation: dilemmas and trends

Authors

  • Nara Lúcia Perondi Fortes Universidade de Taubaté.
  • Angela Popovici Berbare
  • Maria Fátima de Melo Toledo
  • Alindacir Maria Dalla Vecchia Grassi

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v12i23.21338
Supporting Agencies

Keywords:

Educational formation, Curriculum, Innovation.

Abstract

In this article, we discuss the challenges and demands of teacher education in contemporary society, in the context in which knowledge is a focus of great attention because of its importance for economic and social development. The issue is especially important for those universities that are located in the state of São Paulo, which attends, in high school, 80% of its youth. The axis of analysis concerns the relationship between initial vocational training and the need for innovation of established curricula and practices. The study was based on the analysis of statistics constructed from data from the 2017 Basic Education School Census and the 2017 Higher Education Census for the Mesorregião do Vale do Paraíba Paulista, which comprises 39 cities. We sought theoretical support in the literature review on the history of teacher education and pedagogical renewal strategies in Tardif, Nóvoa, Gatti, Aguerrondo, among others. The results showed that, despite the decline in enrollment of students in undergraduate courses, there is a demand for teacher training. The need for innovation in teacher education curricula is urgent and has already materialized for the state of São Paulo within legal frameworks, but it is still far from achieving its objectives. Likewise, teaching practices, which can adopt innovative solutions inspired by the techniques of active methodologies.

Author Biographies

Nara Lúcia Perondi Fortes, Universidade de Taubaté.

Doutora em Proteção de Plantas (UNESP), Reitora da Universidade de Taubaté.

Angela Popovici Berbare

Possui mestrado em Lingüística Aplicada pela Universidade de Taubaté (2003). Atualmente é Professora Assistente II e Pró-reitora Estudantil na Universidade de Taubaté. É membro da Comissão Permanente de Seleção Acadêmica (Copesa) da Unitau, também responsável pela Feira de Profissões da instituição. Atua como conselheira do Sistema Municipal de Bolsas de Estudos (Simube) da Prefeitura Municipal de Taubaté e é membro dos conselhos da EPTS, Fust e Fapeti. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: língua portuguesa, letras, crítica de cinema, gênero discursivo e caracterização.

Maria Fátima de Melo Toledo

Doutora em História Social (USP), docente do Departamento de Ciências Sociais e Letras da Universidade de Taubaté.

Alindacir Maria Dalla Vecchia Grassi

Mestre em Engenharia Eletrônica e Computação (ITA), docente do Departamento de Informática da Universidade de Taubaté.

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Published

29-12-2018

How to Cite

FORTES, N. L. P.; BERBARE, A. P.; TOLEDO, M. F. de M.; GRASSI, A. M. D. V. Innovation of teacher formation: dilemmas and trends. Temas & Matizes, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 76–99, 2018. DOI: 10.48075/rtm.v12i23.21338. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/21338. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Desafios da Formação Docente na Universidade Pública