Continued teacher training: challenges of teaching practices in face of Digital Information and Communication Technologies

Authors

  • Maria Cláudia Maquêa Rocha Mattia Centro de Formação e Atualização dos Profissionais da Educação Básica do Estado de Mato Grosso - CEFAPRO https://orcid.org/0000-0002-6421-8792
  • Vera Maquêa

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v12i23.21339
Supporting Agencies

Keywords:

Teacher formation, teacher identity, TDIC

Abstract

This article presents a change approach for teacher learning through technological development, a world of rapid and radical changes in the field of knowledge, its production, teaching, dissemination and application of new technologies. The aim is to help better understand the dialogues that are established, so that the technologies and training processes are a continuous and necessary process. In this proposal, they use the work of some authors who present a critical analysis of a continuous formation of teachers in relation to TDIC in Brazilian schools, based on the ideas of Freire (1981, 2015), Silva (2009), Kenski (2012), Libâneo (2001), among other theorists, where can we see the advances and the limits in national education.

Author Biographies

Maria Cláudia Maquêa Rocha Mattia, Centro de Formação e Atualização dos Profissionais da Educação Básica do Estado de Mato Grosso - CEFAPRO

Mestre em Educação pela UNEMAT (2018). Licenciada em Pedagogia pela UNEMAT (2004). Profa. da Rede Pública de ensino do estado de Mato Grosso.

Vera Maquêa

Doutora em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa. Pró-Reitora de Ensino de Graduação da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), gestão 2015-2018.

References

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 9. ed., Rio de Janeiro. Editora Paz e Terra. 1981.

_______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 52. ed.; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da Informação. 8. ed., Campinas-SP. Papirus, 2012. (Coleção Papirus Educação).

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão escolar: teoria e prática. 1. ed., Editora Alternativa, 2001.

SILVA, Marilda da. Complexidade da formação de profissionais: saberes teóricos e saberes práticos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

Published

29-12-2018

How to Cite

MATTIA, M. C. M. R.; MAQUÊA, V. Continued teacher training: challenges of teaching practices in face of Digital Information and Communication Technologies. Temas & Matizes, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 100–112, 2018. DOI: 10.48075/rtm.v12i23.21339. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/21339. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Desafios da Formação Docente na Universidade Pública