Large-scale evaluation and BNCC: strategies to managerialism in education
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v12i23.21409Keywords:
Evaluation Policies. Curricular Policies. Managerialism.Abstract
This article has the purpose to analyze the relation between policies of large-scale evaluation and the National Curricular Common Base (BNCC), in the sense of identifying the managerialism’s elements in the dimensions of educational control and results. We presented the following question: what are the contents present in the large-scale evaluation policies and curricular that are close to the management perspective in the dimensions of control and results in education? We developed a qualitative research, using bibliographic and documental sources. Upon the methodological procedures, we divided the study into two stages: we analyzed bibliographies regarding the State, evaluation’s public policies, curricular policies and the management perspective in education; in the BNCC’s content, we identified managerialism elements and we related them to the large-scale evaluation policies. In the article, we systematized these methodological steps into two sections. In the final considerations, we indicated as our studies’ main results that the creation of a National Curricular Common Base is justified by the necessity of intensification on State’s control of the pedagogic work developed at school, and of the content to be taught to students, in order to adjust the teaching and learning to the competencies and abilities’ list demanded by the indicators of the large-scale evaluations. From the BNCC’s perspective, the basic education’s purpose becomes the measurement of results via evaluation processes as the Students International Evaluation Program and the national large-scale evaluations, like Prova Brasil.References
AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB. Aprovada pela lei 9.393 em 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm>.
BRASIL. Lei n. 10.172 de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/L10172.pdf>. Acesso em: 24/10/2017.
BRASIL. SAEB – Sistema de Avaliação da Educação Básica. In.: INEP – Instituto Nacional de Pesquisas em Educação Anísio Teixeira – Ministério da Educação. 2017. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/educacao-basica/saeb>. Acesso em: 06/12/2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf> Acesso em: 27/04/2018.
DOURADO, Luiz Fernandes. OLIVEIRA, João Ferreira de. Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e os impactos nas políticas de regulação e avaliação da educação superior. In: AGUIAR, Márcia Angela. DOURADO, Luiz Fernandes. (Orgs). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Disponível em: <http://www.anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf>. Acesso em 06 de julho de 2018.
FREITAS, Luiz Carlos. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. 5. ed. Campinas, SP: Papirus, 1995.
FREITAS, Luiz Carlos. Responsabilização, meritocracia e privatização: como conseguiremos escapar ao neotecnicismo? In: PINO, Ivany R.; ZAN, Dirce D. Pacheco e (Org). Plano Nacional da Educação (PNE): questões desafiadoras e embates emblemáticos. Brasília, DF: Inep, 2013
FREITAS, Luiz Carlos.; SORDI, Mara Regina Lemes de.; MALAVASI, Maria Márcia Sigrist.; FREITAS, Helena Costa Lopes de. Avaliação educacional: caminhando na contramão. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FRIGOTTO, Gaudêncio. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, Ivani (Org,). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Os circuitos da histórica e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. In: CIAVATTA, Maria (Org). Gaudêncio Frigotto: um intelectual crítico nos pequenos e nos grandes embates. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012. p. 117-138.
GAULEJAC, Vincent de. Gestão como doença social: ideologia, poder gerencialista e fragmentação social. São Paulo: Ideias e Letras, 2007.
GENTILI, Pablo. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. Disponível em: <http://firgoa.usc.es/drupal/node/3036>. Acesso em 29/08/2018.
IANNI, Octavio. Estado e capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 2004.
MANCEBO, Deise. Indivíduo e Psicologia: gênese e desenvolvimentos atuais. In: MANCEBO, Deise; VILELA, Ana Maria Jacó. (Org). Psicologia Social: abordagens sócio-históricas e desafios contemporâneos. 2. ed. Rio de Janeiro, 2004.
MANFREDI, Silvia Maria. Trabalho, qualificação e competência profissional: das dimensões conceituais e políticas. In: Educação e Sociedade, vol. 19, n. 64, Campinas-SP, 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73301998000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em 20 de maio de 2015.
NAGEL, Lizia Helena. Avaliação, sociedade e escola: fundamentos para reflexão. Curitiba, Secretaria de Estado da Educação – SEED/PR, 1985.
SAVIANI, Dermeval. Educação Escolar, Currículo e Sociedade: o problema da Base Comum Curricular. Movimento: Revista de Educação. Faculdade de Educação – Programa de Pós - Graduação em Educação. Universidade Federal Fluminense. Ano 3. n.4. 2016.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed., 8. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
SILVA, Monica Riberio. BERNARDIM, Márcio Luiz. Políticas Curriculares para o Ensino Médio e para a Educação Profissional: propostas, controvérsias e disputas em face das proposições do Documento Referência da Conae 2014. In: Jornal de Políticas Educacionais, n. 16, Jul-Dez de 2014, p. 23-35. Disponível em: <http://www.jpe.ufpr.br/n16_3.pdf>. Acesso em: julho de 2015.
SILVA, Monica Ribeiro. Currículo, ensino médio e BNCC: um cenário de disputas. In: Revista Retratos da Escola, Brasília, v.9, n.17, p.367-379, jul./dez., 2015. Disponível em: .
O’DONNELL, Guillermo. I. Revista de Cultura e Política. CEDEC: Paz e Terra, n. 3, Nov, 1980.
TUMOLO, Paulo Sergio; FONTANA, Klalter Bez. Trabalho docente e capitalismo: um estudo crítico da produção acadêmica da década de 1990. In: Revista Educação e Sociedade, vol. 29, num. 102, jan-abr, 2008, p. 159-180.
ZANOTTO, Marijane. A articulação entre avaliação institucional e avaliação do ensino-aprendizagem: limites e perspectivas. In: Simpósio Nacional de Educação, 2/ Semana de Pedagogia, 21, Cascavel/PR: UNIOESTE, 2010. Anais. Disponível em: <http://cac-php.unioeste.br/eventos/iisimposioeducacao/anais/trabalhos/240.pdf>. Acesso em: 05/03/2017
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.