O estado do conhecimento: recursos procedimentais para mapeamento e investigação sobre a produção científica em Meio Ambiente e Desenvolvimento

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v19i35.31070

Keywords:

Procedimento Metodológico; Produção Científica; Epistemologia Ambiental.

Abstract

This article aims to highlight the versatility of the State of Knowledge methodological procedure as an important tool for applied research on the scientific production of the Environmental Epistemology Research Line of the Graduate Program in Environment and Development of the Federal University of Paraná. The scientific production, to which this article refers, corresponds to the research object, composed of 25 productions (10 dissertations and 15 theses), completed in the last decade (2012-2022). For analysis, the following were taken: the abstracts and keywords; the bibliographic references; and the fundamental epistemological categories proposed by the authors recommended in the compulsory disciplines of the course and by the authors referenced in the productions. Regarding the State of Knowledge methodological procedure, it was concluded that it succeeds in presenting a rich inventory, fruitful verticalizations, as well as particularities of the researched object and even some new procedural possibilities compatible with the adopted methodology.

References

ALVES, A. R. C. O conceito de hegemonia: de Gramsci a Laclau e Mouffe. DOI: 10.1590/ln.mQtGPDfjR85HxSSLtmgCzbM. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/mQtGPDfjR85HxSSLtmgCzbM/. Acesso em: 8 mai. 2023.

BRANDÃO, Z.; BAETA, A. M. B.; ROCHA, A. D. C. Evasão e repetência no Brasil: a escola em questão. 2. ed. Rio de Janeiro: Dois Pontos, 1986.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas foram denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, n. 79, 2002. DOI: 10.1590/S0101-733020020079000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 8 mai. 2023.

FLORIANI, D. Educação ambiental e epistemologia: conhecimento e prática de fronteira ou uma disciplina a mais? In: Pesquisa em Educação Ambiental, v. 4, n. 2, p. 191-202, 2009.

KNECHTEL, M. R. Educação ambiental: origens, reformulações e avanços no ensino e na pesquisa da pós-graduação – o caso do Doutorado MADE-UFPR. In: Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 10, p. 91-97, jul./dez. 2004. Editora UFPR.

KOHLS-SANTOS, P.; MOROSINI, M. C. O revisitar da metodologia do estado do conhecimento para além de uma revisão bibliográfica. Revista Panorâmica Online, v. 33, 2021. DOI: 10.29289/rpo.2021.1318. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/1318. Acesso em: 8 mai. 2023.

MOROSINI, M. C.; FERNANDES, C. M. B. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul./dez. 2014. DOI: 10.15448/2179-8435.2014.2.16423. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/porescrito/article/view/18875. Acesso em: 8 mai. 2023.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006. DOI: 10.7213/rde.v6i19.5075. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em: 8 mai. 2023.

SOARES, M.; MACIEL, F. Alfabetização – Série Estado do Conhecimento. Brasília: MEC/INEP, 2000.

SOUZA, F. C. S.; NUNES, A. O. Estado da arte. Programa de Pós-Graduação em Ensino – Metodologia da Pesquisa em Ensino. IFRN-UERN-UFERSA, [s. d.]. Disponível em: https://docente.ifrn.edu.br/albinonunes/disciplinas/pesquisa-em-ensino/estado-da-arte. Acesso em: 8 mai. 2023.

SOUZA-LIMA, J. E. Conhecimento ambiental: indagações sobre o novo campo. In: Desenvolvimento e Meio Ambiente, v. 29, p. 7-24, abr. 2014. DOI: 10.5380/dma.v29i0.37743. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/made/article/view/32242. Acesso em: 8 mai. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ – UFPR. Novo manual de normalização da UFPR. Sistema de Bibliotecas (SiBi) da UFPR, 2022. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/73330/Manual_de_Normalizacao_UFPR_2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 8 mai. 2023.

VASCONCELLOS, V. M. R.; SILVA, A. P. P. N.; SOUZA, R. T. O estado da arte ou o estado do conhecimento. Educação, Porto Alegre, v. 43, n. 3, p. 1-12, 2020. DOI: 10.15448/1981-2582.2020.3.37335. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/37452. Acesso em: 8 mai. 2023.

Published

31-10-2025

How to Cite

DETZEL, L. C. F.; GONÇALVES BARBOSA, R. O estado do conhecimento: recursos procedimentais para mapeamento e investigação sobre a produção científica em Meio Ambiente e Desenvolvimento. Temas & Matizes, [S. l.], v. 18, n. 34, p. 379–399, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v19i35.31070. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/31070. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Edição de Fluxo Contínuo