Projeto temático em perspectiva CTS e Freireana: momentos pedagógicos e as relações entre alimentação e sociedade
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v17i29.31983Keywords:
Thematic Project, Pedagogical Moments, Food and SocietyAbstract
In this paper, we talk about "The art of cultivating: exploring eatable plants and their historical, scientific and productive processes", a Thematic Project developed with Pedagogy students from the Federal University of Viçosa, in the subject of Science Teaching. Based on the Pedagogical Moments methodology by Delizoicov, Angotti and Pernambuco (2002), we built interdisciplinary knowledge, combined with the mandatory capabilities of the National Common Core Curriculum (Brazil), and used Digital Information and Communication Technologies. By analyzing the effects of the methodology and strategies used, and the development of the project, we conclude that it indicates possibilities for us to invest more in approaches and activities that engage future teachers in initial training, with an emphasis on Science Teaching.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BUSH, V. Science, the endless frontier. In: Science, the Endless Frontier. Princeton University Press, 2020.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO; M. M. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. 4. ed.— São Paulo: Cortez, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 41.ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005b.
FREIRE, P.; FREIRE, A. M. A.; OLIVEIRA, W. F. de. Pedagogia da solidariedade. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
GIL-PÉREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Por uma imagem não deformada do trabalho científico. In: Ciência & Educação, Bauru, v.7, n.2, p.125-153, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/DyqhTY3fY5wKhzFw6jD6HFJ/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 25 set. 2023.
GÜLBAHAR, Y.; TINMAZ, H. Implementing project-based learning and e-portfolio assessment in an undergraduate course. In: Journal of Research on Technology in Education, v. 38, n. 3, p. 309-327, 2006. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ728907.pdf Acesso em: 25 set. 2023.
OLIVEIRA, L. V. de; PIMENTA, A. C. Tópicos em Ciência, Tecnologia e Sociedade. Anápolis: IFG, 2019. Disponível em: https://acesse.one/fVcvz Acesso em: 25 set. 2023.
PINHEIRO, N. A. M.; SILVEIRA, R. M. C. F.; BAZZO, W. A. Ciência, tecnologia e sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do ensino médio. In: Ciência & Educação (Bauru), v. 13, p. 71-84, 2007.
SANTOS, B. D. S.; MENESES, M. P. Epistemologias do sul. In: Epistemologias do Sul, p. 637-637, 2010.
YASTIBAS, A. E.; YASTIBAS, G. C. The use of e-portfolio-based assessment to develop students’ self-regulated learning in English language teaching. In: Procedia-social and behavioral sciences, v. 176: 3-13, 2015. Disponível em: https://l1nq.com/gaDrg Acesso em: 26 set. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.