Projeto temático em perspectiva CTS e Freireana: momentos pedagógicos e as relações entre alimentação e sociedade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i29.31983

Keywords:

Thematic Project, Pedagogical Moments, Food and Society

Abstract

In this paper, we talk about "The art of cultivating: exploring eatable plants and their historical, scientific and productive processes", a Thematic Project developed with Pedagogy students from the Federal University of Viçosa, in the subject of Science Teaching. Based on the Pedagogical Moments methodology by Delizoicov, Angotti and Pernambuco (2002), we built interdisciplinary knowledge, combined with the mandatory capabilities of the National Common Core Curriculum (Brazil), and used Digital Information and Communication Technologies. By analyzing the effects of the methodology and strategies used, and the development of the project, we conclude that it indicates possibilities for us to invest more in approaches and activities that engage future teachers in initial training, with an emphasis on Science Teaching.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BUSH, V. Science, the endless frontier. In: Science, the Endless Frontier. Princeton University Press, 2020.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO; M. M. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. 4. ed.— São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 41.ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005b.

FREIRE, P.; FREIRE, A. M. A.; OLIVEIRA, W. F. de. Pedagogia da solidariedade. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

GIL-PÉREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Por uma imagem não deformada do trabalho científico. In: Ciência & Educação, Bauru, v.7, n.2, p.125-153, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/DyqhTY3fY5wKhzFw6jD6HFJ/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 25 set. 2023.

GÜLBAHAR, Y.; TINMAZ, H. Implementing project-based learning and e-portfolio assessment in an undergraduate course. In: Journal of Research on Technology in Education, v. 38, n. 3, p. 309-327, 2006. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ728907.pdf Acesso em: 25 set. 2023.

OLIVEIRA, L. V. de; PIMENTA, A. C. Tópicos em Ciência, Tecnologia e Sociedade. Anápolis: IFG, 2019. Disponível em: https://acesse.one/fVcvz Acesso em: 25 set. 2023.

PINHEIRO, N. A. M.; SILVEIRA, R. M. C. F.; BAZZO, W. A. Ciência, tecnologia e sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do ensino médio. In: Ciência & Educação (Bauru), v. 13, p. 71-84, 2007.

SANTOS, B. D. S.; MENESES, M. P. Epistemologias do sul. In: Epistemologias do Sul, p. 637-637, 2010.

YASTIBAS, A. E.; YASTIBAS, G. C. The use of e-portfolio-based assessment to develop students’ self-regulated learning in English language teaching. In: Procedia-social and behavioral sciences, v. 176: 3-13, 2015. Disponível em: https://l1nq.com/gaDrg Acesso em: 26 set. 2023.

Published

20-12-2023

How to Cite

GEREMIAS, B. M.; OLIVEIRA, G. B. Projeto temático em perspectiva CTS e Freireana: momentos pedagógicos e as relações entre alimentação e sociedade. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 83–102, 2023. DOI: 10.48075/rtm.v17i29.31983. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/31983. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores e as atividades investigativas na Educação em Ciê