SCIENTIFIC ARGUMENTATION ASSOCIATED WITH INVESTIGATIVE EXPERIMENTATION IN A COLLABORATIVE WAY IN CHEMISTRY TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v18i32.32031Keywords:
Aprendizagem colaborativa; Argumentação científica; Ensino de Química.Abstract
A scientific argument is relevant and important on scientific bases, both theoretical and experimental. No chemical technology is often used for experimentation as a chemical strategy. Interested in experimenting in a scientific practice laboratory, this study will explore collaborative learning as a journey to achieve this rapprochement. The object of this work involves collaborative interactions between students from a second-year student body in the midst of experiments carried out in the science laboratory of a school that loses itself in writing and that measures and argues scientifically and in what way. I am, therefore, a follow-up, accompanied by two university students in the field of science and science, or the development of experiments organized based on an argument-oriented research model. Once the work at school is completed, the audios include recordings of the discussions and will be transcribed. As the groups' audios must be transcribed, they were included by the Taxonomy of Collaborative Learning Skills. Despite the variations between the groups and the greater communication potential in one of them, it is possible to identify in both the role of Collaborative practice involving arguments and questions in Science Teaching during the experiment carried out between groups.
References
CABRAL, P. Casos Investigativos de Caráter Sociocientífico na Promoção de Aprendizagem Colaborativa com Suporte Computacional no Ensino Superior de Química. 2015. Dissertação (Mestrado em Química) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.
ERDURAN, S.; JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. Argumentation in science education: perspectives from classroom-based research. Dordrecht, 2008. 296 p.
ERDURAN, S.; JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. Argumentation in Science Education: An Overview. In: ERDURAN, S.; JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. Argumentation in Science Education. Dordrecht: Springer, 2007. v. 37, p. 3-27.
EVAGOROU, M.; OSBORNE, J. Exploring young students' collaborative argumentation within a socioscientific issue. Journal of Research in Science Teaching, v. 50, n. 2, p. 209-237, 2013. DOI: 10.1002/tea.21074. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tea.21074. Acesso em: 21 jan. 2021.
FORNARI, C. S. O papel das atividades experimentais no fomento da aprendizagem colaborativa de ciências nos anos iniciais. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18178. Acesso em: 21 jan. 2021.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FRIGOTTO, G. Os circuitos da história e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 46, p. 235-274, 2011.
FURBERG, A.; LUDVIGSEN, S. Students' meaning-making of socio-scientific issues in computer mediated settings: exploring learning through interaction trajectories. International Journal of Science Education, v. 30, n. 13, p. 1775-1799, 2008.
GADOTTI, M. Pedagogia da Práxis. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 1995.
GASPAR, A. Atividades experimentais no ensino de Física: Uma nova visão baseada na teoria de Vygotsky. São Paulo: Livraria da Física, 2014. Coleção Contextos da Ciência.
GILLIES, H.; JONG, T. Sharing and confronting propositions in collaborative inquiry learning. Cognition and Instruction, v. 27, n. 3, p. 239-268, 2009. DOI: 10.1080/07370000903014352. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07370000903014352. Acesso em: 21 jan. 2021.
LEITÃO, S. Processos de construção do conhecimento: a argumentação em foco. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 18, n. 3, p. 75-92, 2016. DOI: 10.1590/1980-6248-2016-0005. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643529. Acesso em: 21 jan. 2021.
MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.
PIRES, M.; C., F. O materialismo histórico e a educação. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, São Paulo, v. 1, n. 1, 1997.
SÁ, L. P.; KASSEMBOEHMER, A. C.; QUEIROZ, S. L. Esquema de argumentação de Toulmin como instrumento de ensino: explorando possibilidades. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 16, n. 3, p. 147-170, 2014.
SAMPSON, V. et al. Argument-Driven Inquiry in Chemistry: Lab Investigations for grades 9-12. Arlington, Virginia: NTA Press; National Science Teachers Association, 2016.
SCHAFF, A. A concepção marxista do indivíduo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.
SILVA, C. M. Análise da mobilização de significados sobre a natureza da ciência e seu ensino por professores de Química em uma comunidade de prática. 2023. 155 f. Tese (Doutorado em Ensino das Ciências) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2023.
SOLLER, A. Supporting Social Interaction in an Intelligent Collaborative Learning System. International Journal of Artificial In Education (IJAIED), p. 40-62, 2001.
VYGOTSKY, L. S. Estudos sobre a história do comportamento: primata, homem primitivo e criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009. Tradução de Paulo Bezerra.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
WALKER, J. P. et al. Argument-Driven Inquiry in undergraduate chemistry labs: the impact on students’ conceptual understanding, argument skills, and attitudes toward science. Journal of College Science Teaching, v. 41, n. 4, p. 74-81, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.