A estratégia nacional de educação financeira na perspectiva do ciclo de políticas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v18i32.32213

Keywords:

Public policy, Policy Cycle, Financial Education

Abstract

This paper aims to analyze the National Strategy for Financial Education from the perspective of the policy cycle in the proposition of Ball and Bowe (1992) and Ball (1994), contemplating the five contexts for analysis, namely the contexts of influence, text production, practice, results or effects, and political strategy. The policy cycle analysis model was used as a methodology, following a script of questions prepared by Mainardes (2006) for the five contexts. The analyses were based on documents made available by Financial Education Association of Brazil and by the Brazilian Central Bank. As a result, it was possible to analyze all contexts of the policy cycle regarding the National Strategy for Financial Education and identify that it is constituted in the form of a public policy that reaffirms the interests of the financial market and inserts them in the school context, although with reduced coverage and representativeness in the first ten years since its creation.

References

BALL, S. J. Educational reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.

BALL, S. J.; BOWE, R. Subject departments and the “implementation” of National Curriculum policy: an overview of the issues. Journal of Curriculum Studies, London, v. 24, n. 2, p. 97-115, 1992.

BAPTISTA, T. W. F.; REZENDE, M. A ideia de ciclo na análise de políticas públicas. In: MATTOS, R. A.; BAPTISTA, T. W. F. (orgs.). Caminhos para análise das políticas de saúde. Porto Alegre: Rede UNIDA, 2015. p. 221-259. Disponível em: http://historico.redeunida.org.br/editora/biblioteca-digital/serie-interlocucoes-praticas-experiencias-e-pesquisas-em-saude/caminhos-para-analise-das-politicas-de-saude-pdf. Acesso em: 09 set. 2023.

BRASIL. Decreto nº 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, 23 dez. 2010.

BRASIL. Decreto nº 10.393, de 9 de junho de 2020. Institui a nova Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira - FBEF. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, 10 jun. 2020.

BRASIL. Comitê Nacional de Educação Financeira (CONEF). Deliberação nº 2, de 5 de maio de 2011. Aprova o Plano Diretor que consolida a Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2011a.

BRASIL. Comitê Nacional de Educação Financeira (CONEF). Deliberação nº 3, de 5 de maio de 2011. Divulga as entidades escolhidas para representar a Sociedade Civil no Comitê Nacional de Educação Financeira (CONEF). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2011b.

CONEF. Comitê Nacional de Educação Financeira. Brasil: implementando a Estratégia Nacional de Educação Financeira. Brasília: CONEF, 2011. Disponível em: https://www.bcb.gov.br/pre/pef/port/Estrategia_Nacional_Educacao_Financeira_ENEF.pdf. Acesso em: 10 set. 2023.

DYE, T. R. Mapeamento dos modelos de análise de políticas públicas. In: HEIDEMANN, F. G.; SALM, J. F. (orgs.). Políticas públicas e desenvolvimento: bases epistemológicas e modelos de análise. Brasília: Editora UnB, 2009. p. 99-129.

FORTE, C. M. J. (org.). Estratégia nacional de educação financeira (ENEF): em busca de um Brasil melhor. São Paulo: Riemma, 2020. 293 p.

FREY, K. Políticas públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil. Planejamento e Políticas Públicas, Brasília, v. 21, p. 211-259, jun. 2000.

HEIDEMANN, F. G.; SALM, J. F. (orgs.). Políticas públicas e desenvolvimento: bases epistemológicas e modelos de análise. Brasília: Editora da UnB, 2009.

MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, ago. 2006.

MOREIRA, D. G. S. Crise estrutural do capital e o endividamento do sujeito: a estratégia nacional de educação financeira como instrumento na reconfiguração capitalista. 2018. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2018.

RAEDER, S. Ciclo de políticas: uma abordagem integradora dos modelos para análise de políticas públicas. Perspectivas em Políticas Públicas, Belo Horizonte, v. 7, n. 13, p. 121-146, jun. 2014.

SECCHI, L. Políticas públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. São Paulo: Cengage Learning, 2017.

SOARES, F. P. Os debates sobre a educação financeira em um contexto de financeirização da vida doméstica, desigualdades e exclusão financeira. 2017. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

SOUZA, C. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, v. 8, n. 16, p. 20-45, jun. 2006.

Published

19-12-2025

How to Cite

BOSIO , Q. F. F.; COMAR, S. R.; PONTAROLO, E. A estratégia nacional de educação financeira na perspectiva do ciclo de políticas. Temas & Matizes, [S. l.], v. 19, n. 35, p. 322–345, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v18i32.32213. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/32213. Acesso em: 21 dec. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: AVALIAÇÃO E QUALIDADE DA APRENDIZAGEM NA AMÉRICA LATINA: ANÁLISES CRÍTICAS DAS ORIENTAÇÕES DOS ORGANISMOS INTERNACIONAIS