portu

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v19i35.34241

Keywords:

Educational Accountability, External Evaluation, Educational Policy

Abstract

In this article, we seek to understand the link between the intensification of the implementation of accountability mechanisms by educational systems since the 1990s and the guidelines issued by international organizations. To this end, we analyze the inclusion of the concept of accountability in three documents from international organizations: Priorities and strategies for education, World Bank examination – World Bank, 1996; Regional Office of Education for Latin America and the Caribbean and LLECE - Latin American Laboratory for the Evaluation of the Quality of Education, OREALC/UNESCO (2013); and EPT Monitoring Report in the World, Education for All UNESCO (2015). The analysis of the documents is presented chronologically, seeking to apprehend a possible intensification of the prescriptions of accountability policies in the period between the publications. In general, we found that the external evaluation and accountability policies linked to them, present in the documents analyzed, contribute to the building of consensus in relation to the educational model to be implemented by the different countries.

References

AFONSO, A. J. Mudanças no Estado-avaliador: comparativismo internacional e teoria da modernização revisitada. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 53, p. 267-284, abr./jun. 2013.

AFONSO, A. J. Políticas avaliativas e accountability em educação: subsídios para um debate ibero-americano. Sísifo, Lisboa, n. 9, p. 57-69, maio/ago. 2009.

AFONSO, A. J. Um olhar sociológico em torno da accountability em educação. In: ESTEBAN, M. T.; AFONSO, A. J. (Org.). Olhares e interfaces: reflexões críticas sobre a avaliação. São Paulo: Cortez, 2010. p. 147-170.

BANCO MUNDIAL. Prioridades y estrategias para la educación: examen del Banco Mundial. Washington: DC/Banco Mundial, 1996.

EVANGELISTA, O.; SHIROMA, E. O caráter histórico da pesquisa em educação. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 4, p. 1-14, 10 nov. 2019.

LIBÂNEO, J. C. Políticas educacionais neoliberais e escola: uma qualidade de educação restrita e restritiva. In: LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. da M. (Org.). Políticas educacionais neoliberais e escola pública: uma qualidade restrita de educação escolar [livro eletrônico]. 1. ed. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2018. 364 p. ePUB. Disponível em: https://www.mprj.mp.br/documents/20184/1330165/Politicas_Educacionais_Neoliberais_e_Escola_Publica_-_uma_qualidade_restrita_de_educacao_escolar.pdf. Acesso em: 20 set. 2024.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

O’DONNELL, G. Accountability horizontal e novas poliarquias. Lua Nova, São Paulo, n. 44, p. 27-54, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/jbXvTQR88QggqcdWW6vXP8j/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 set. 2024.

OREALC/UNESCO – Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe; LLECE – Laboratorio Latino Americano de Evaluación de la Calidad de la Educación. Las políticas educativas de América Latina y el Caribe. Santiago: OREALC/UNESCO, LLECE, 2013.

SCHEDLER, A. ¿Qué es la rendición de cuentas? Cuadernos de Transparencia, México, IFAI – Instituto Federal de Acceso a la Información Pública, n. 3, jan. 2004. Disponível em: https://infocdmx.org.mx/capacitacion/documentos/JURIDICO08/LECTURAS/MODULO%202/RENDICIONDECUENTAS.pdf. Acesso em: 20 set. 2024.

SCHNEIDER, M. P.; NARDI, E. L. Accountability em educação: mais regulação da qualidade ou apenas um estágio do Estado-avaliador? ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 17, n. 1, p. 58–74, 2015. DOI: 10.20396/etd.v17i1.8634818. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8634818. Acesso em: 19 fev. 2024.

SCHNEIDER, M. P. Dispositivos de accountability na reforma da educação básica brasileira: tendências em curso. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 19, n. 60, p. 469-493, jan. 2019. DOI: 10.7213/1981-416x.19.060.ao08. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416X2019000100469&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 23 set. 2024.

UNESCO. Informe del seguimiento de la EPT en el mundo 2015. Paris: UNESCO, 2015.

Published

19-12-2025

How to Cite

DE OLIVEIRA, J.; MONICA SOUZA ZANARDINI, I. portu. Temas & Matizes, [S. l.], v. 19, n. 35, p. 92–110, 2025. DOI: 10.48075/rtm.v19i35.34241. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/34241. Acesso em: 21 dec. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: AVALIAÇÃO E QUALIDADE DA APRENDIZAGEM NA AMÉRICA LATINA: ANÁLISES CRÍTICAS DAS ORIENTAÇÕES DOS ORGANISMOS INTERNACIONAIS