Teachers formation policies: Experiences and challenges of PIBID and Residência Pedagógica in the eduacational practices

Authors

  • Olga Maria Schimidt Ritter UNIOESTE
  • Rosana Franzen Leite Unioeste

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v12i22.20356
Supporting Agencies

Keywords:

High school. Teaching. Teacher training

Abstract

This paper approaches the main discussions that took place in a Work Group meant to deal with PIBID and Residência Pedagogica, public policies proposed by the federal government. The working group was composed by teachers who experienced PIBID in UNIOESTE for the last years. In the discussion, were highlighted some points of the CAPES´s notices 06/2018 and 07/2018 related to the PIBID and Residência Pedagogica, in particular confusing informations that generated dobts or misunderstandings. The workgroup debates provided very interesting discussions, despite of this, we could not conclude our ideas and solve our doubts about the current scenario of public education policies.

Author Biographies

Olga Maria Schimidt Ritter, UNIOESTE

Doutora em Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005). É professora associada na área de Química Orgânica da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Atualmente está atuando na área de Educação em Química, Tutora do Grupo PETq - Unioeste - Campus de Toledo. É líder do grupo de pesquisa GEPIEC - Grupo de Estudos, Pesquisa e Investigação em Ensino de Ciências.

Rosana Franzen Leite, Unioeste

Doutora em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2015). Atualmente é professora adjunta da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Toledo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Química, atuando principalmente nos seguintes temas: educação ambiental, meio ambiente, alfabetização científica, formação inicial e continuada de professores de química do ensino médio.

Published

18-07-2018

How to Cite

RITTER, O. M. S.; LEITE, R. F. Teachers formation policies: Experiences and challenges of PIBID and Residência Pedagógica in the eduacational practices. Temas & Matizes, [S. l.], v. 12, n. 22, p. 69–74, 2018. DOI: 10.48075/rtm.v12i22.20356. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/20356. Acesso em: 10 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Práticas educativas e de ensino: reflexões sobre os avanços e desafios da formação docente