Child education in National Common Curricular Base discussion
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v11i20.16632
Supporting Agencies
Keywords:
childhood education, childhood, National Curricular Common Base, earlyAbstract
This research aimed at presenting the analyses obtained from discussions regarding principles and conceptions conferred to Early Childhood Education in the preliminary document of the National Curricular Common Base (NCCB), whose first version was available in September 2015. It problematizes the conceptions of childhood, child and curricular organization for this moment of Basic Education. Thus, there is an issue about the relationship between the curricular components of Early Childhood Education associated to the NCCB and childhood conception. Those analyses are based on discussions held at Western Paraná State University (Unioeste), during the VII Forum of Graduation Courses, in 2016. This Forum occurs annually and involves the 19 undergraduate courses of Unioeste. The theme addressed in 2016 was "NCCB: collective dialogues, commitments for Basic Education consolidation". The Forum's working groups purposed to analyze the NCCB document in several fields concerning Basic Education knowledge. The Early Childhood Education, as the first stage of Basic Education, is part of the NCCB, however, it comes as a specific chapter, detached from the content of knowledge areas. Such curricular organization evidences the fragmentation between the stages of Basic Education, disregarding the principle of continuity, which is inherent to any curricular project. Thus, it highlights such discussion by taking as references Historical-Cultural Theory and the conceptions about childhood, development and Early Childhood Education.Downloads
Published
06-09-2017
How to Cite
PORTELINHA, Ângela M. S.; ZOIA, E. T.; PASQUALOTTO, L. C.; COELHO, R. T.; SBARDELOTTO, V. S. Child education in National Common Curricular Base discussion. Temas & Matizes, [S. l.], v. 11, n. 20, p. 30–43, 2017. DOI: 10.48075/rtm.v11i20.16632. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/16632. Acesso em: 21 apr. 2025.
Issue
Section
Dossiê: Base Nacional Comum Curricular
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.