How does a fraction get its name?

Autores

  • Arthur B. Powell

DOI:

https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2019.v.3.n.3.23846
Agências de fomento

Resumo

Abstract: Philosophical and cultural perspectives shape how a fraction is named and defined. In turn, these perspectives have consequences for learners' conceptualization of fractions. We examine historical foundations of two perspectives of what are fractions—partitioning and measuring—and how these views influence fraction knowledge. For the dominant perspective, partitioning, we indicate how its approach to what is a fraction that discretizes objects and its well-meaning visual correlates cause learners a host of perceptual difficulties. Based on the human cultural and social practice of measuring continuous quantities, we then offer an alternative understanding of what is a fraction and illustrate the promise of this view for fraction knowledge. We introduce pedagogical tools, Cuisenaire rods, and illustrate how they can be used to implement a measuring perspective to comprehending properties and a definition of fractions. We end by sketching how to initiate a measuring perspective in a mathematics classroom.

Keywors: Fractions; Gattegno; Measuring; Partitioning; Unit fractions.

 

Como uma fração recebe seu nome?

Resumo: Perspectivas filosóficas e culturais moldam como uma fração é nomeada e definida. Por sua vez, essas perspectivas têm consequências para a conceitualização de frações dos estudantes. Examinamos os fundamentos históricos de duas perspectivas do que são frações—particionamento e medição—e como essas visões influenciam o conhecimento das frações. Para a perspectiva dominante, partição, indicamos como sua abordagem ao que é uma fração que discretiza objetos e seu correlato visual bem-intencionado causa aos alunos uma série de dificuldades perceptivas. Com base na prática cultural e social humana de medir quantidades contínuas, oferecemos um entendimento alternativo do que é uma fração e ilustramos a promessa dessa visão para o conhecimento da fração. Introduzimos ferramentas pedagógicas, varas Cuisenaire e ilustramos como elas podem ser usadas para implementar uma perspectiva de medição para compreender propriedades e uma definição de frações. Terminamos esboçando como iniciar uma perspectiva de medição em uma sala de aula de matemática.

Palavras-chave: Frações; Gattegno; Medição; Partição; Frações unitárias.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ALEKSANDROV, A. D. A general view of mathematics. In: ALEKSANDROV, A. D.; KOLMOGOROV, A. N. et al. (ed.). Mathematics: its content, methods, and meaning. Cambridge, MA: Massachusetts Institute of Technology, v. 1, p. 1-64, 1963.

BROETTO, G. C.; SANTOS-WAGNER, V. M. P. D. Números irracionais para professores (e futuros professores) de matemática: uma abordagem direcionada à sala de aula. Vitória, ES: Edifes, 2017.

BROUSSEAU, G.; BROUSSEAU, N.; WARFIELD, V. Rationals and decimals as required in the school curriculum: Part 1: Rationals as measurement. The Journal of Mathematical Behavior, Amsterdã , v. 23, n. 1, p. 1-20, 2004.

CARAÇA, B. D. J. Conceitos fundamentais da Matemática [Fundamental concepts of mathematics]. Lisboa: Tipografia Matemática, 1951.

CARRAHER, D. W. Learning about fractions. In: STEFFE, L. P.; NESHER, P. et al. (ed.). Theories of mathematical learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1996. p. 241-266.

CARRAHER, D. W. Lines of thought: a ratio and operator model of rational number. Educational Studies in Mathematics, Berlim, v. 25, n. 4, p. 281-305, 1993.

CLAWSON, C. C. The mathematical traveler: exploring the grand history of numbers. Cambrige, MA: Perseus, 1994/2003.

DAVYDOV, V. V.; TSVETKOVICH, Z. H. On the objective origin of the concept of fractions. Focus on Learning Problems in Mathematics, v. 13, n. 1, p. 13-64, 1991.

DOUGHERTY, B. J.; VENENCIANO, L. C. H. Measure up for understanding. Teaching Children Mathematics, v. 13, n. 9, p. 452-456, 2007.

GATTEGNO, C. The commonsense of teaching mathematics. New York: Educational Solutions Worldwide, 1974/2010.

IFRAH, G. The universal history of numbers: from prehistory to the invention of the computer. Tradução de BELLOS, D.; HARDING, E. F. et al. London: Harvill, 1981/1998.

JACOB, S. N.; NIEDER, A. Notation-Independent Representation of Fractions in the Human Parietal Cortex. Journal of Neuroscience, Amsterdam, v. 29, n. 14, p. 4652-4657, 2009.

MACK, N. K. Learning rational numbers with understanding: the case of informal knowledge. In: CARPENTER, T. P.; FENNEMA, E. et al. (ed.). Studies in mathematical thinking and learning. Rational numbers: an integration of research. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum, 1993. p. 85-105.

MATTHEWS, P. G.; ELLIS, A. B. Natural alternatives to natural number: the case of ratio. Journal of Numerical Cognition, [S.I.], v. 4, n. 1, p. 19-58, 2018.

MATTHEWS, P. G.; ZIOLS, R. What’s perception got to do with it? Re-framing foundations for rational number concepts. In: NORTON, A.; ALIBALI, M. W. (ed.). Constructing Number: merging perspectives from Psychology and Mathematics Education. Cham: Springer International Publishing, 2019. p. 213-235.

MOCK, J. et al. Magnitude processing of symbolic and non-symbolic proportions: an fMRI study. Behavioral Brain Functions, [S.I.], v. 14, n. 9, p. 1-19, 2018.

MOCK, J. et al. E. Processing symbolic and non-symbolic proportions: domain-specific numerical and domain-general processes in intraparietal cortex. Brain Research, Amsterdam, v. 1714, n.1, p. 133-146, 2019.

NI, Y.; ZHOU, Y.-D. Teaching and learning fraction and rational numbers: the origins and implications of whole number bias. Educational Psychologist, Hillsdale, v. 40, n. 1, p. 27-52, 2005.

POWELL, A. B. Aprimorando o conhecimento dos estudantes sobre a magnitude da fração: um estudo preliminar com alunos nos anos inicias [Improving student knowledge about fraction magnitude: an initial study with students in early elementary education]. International Journal for Research in Mathematics Education, [S.I.], v. 9, n. 2, p. 50-68, 2019.

ROQUE, T. História da matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

SCHEFFER, N. F.; POWELL, A. B. Frações nos livros brasileiros do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Revemop, [S.I.], v. 1, n. 3, p. 476-503, 2019.

SCHMITTAU, J. Cultural-historical theory and mathematics education. In: KOZULIN, A.;GINDIS, B. et al. (ed.). Vygotsky’s educational theory in cultural context. Cambridge, UK: Cambridge, 2003. p. 225-245.

SIMONS, P. Formalism. In: IRVINE, A. D. (ed.). Philosophy of mathematics. Burlington, MA: North Holland, 2009. p. 291-310.

STRUIK, D. J. A concise history of mathematics. 3rd Revised ed. New York: Dover, 1948/1967.

VENENCIANO, L.; HECK, R. Proposing and testing a model to explain traits of algebra preparedness. Educational Studies in Mathematics, Dordrecht, v. 92, n. 1, p. 21-35, 2016.

VENENCIANO, L.; SLOVIN, H.; ZENIGAMI, D. Learning place value through a measurement context. Conference Proceedings of ICMI Study 23: Primary Mathematics Study on Whole Numbers, 2015. p. 575-582.

Publicado

28-12-2019

Como Citar

POWELL, A. B. How does a fraction get its name?. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 700–713, 2019. DOI: 10.33238/ReBECEM.2019.v.3.n.3.23846. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/23846. Acesso em: 26 abr. 2024.

Edição

Seção

Estudos