CURRICULUM WITH REFERENCE BASED ON COMPETENCIES AND TEACHER’S WORK IN BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v9i18.10127
Supporting Agencies
FAPEMIG/CAPES
Keywords:
Currículo, Competências, Trabalho docente, Educação BásicaAbstract
The notion of competencies is a reference in capitalism of transnational corporations’ hegemony. Capitalists foresee growing profits from productivity without sharing them with workers and without investing in social reproduction costs. School education is one of those costs integrated to international division of labor. Due to this, it must answer to productive world´s utilitarianism and economic development, for its influenced by the notion of competencies and by the logic of the private sector aiming the reduction of graduation costs. In this paper, we analyze public school Education in its low social cost condition. This paper is a study about implementation of curriculum based on competencies in a state school of Sao Paulo, considering the changes in teacher´s labor. Qualitative research grounded on the study of this case emphasized the analysis of the teacher’s interviews. Their work is modified, once teaching is organized by projects imposed by State Department of Education. Teacher´s autonomy is reached regarding the development of the content of the discipline and in the process of knowledge elaboration process with the students. The knowledge is fragmented and selected in a utilitarian way in accord to the logic of rational technique and productivity in market ambit. The labor of the teachers is restructured to reaffirm such logic, privileging the private sector principles and the public space weakening. Their acting loses collective and individual political expression.Downloads
Published
08-10-2014
How to Cite
PIRES, J. V. CURRICULUM WITH REFERENCE BASED ON COMPETENCIES AND TEACHER’S WORK IN BASIC EDUCATION. Educere et Educare, [S. l.], v. 9, n. 18, 2014. DOI: 10.17648/educare.v9i18.10127. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/10127. Acesso em: 1 may. 2025.
Issue
Section
Núcleo Temático: Educação Básica
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.