VIOLENCE AND ADDRESS: VERBAL AGGRESSION AND TEACHING JOB IN BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v9i18.10134
Supporting Agencies
Capes/MEC/Inep, CNPq, Fapergs
Keywords:
Educação básica, análise do discurso, violênciaAbstract
The study on canvas part of an empirical research supported by a brief literature review , with the aim to discuss the violence suffered by teachers in basic education or as a result of the performance of their work activities , focusing on the analysis of the statements taken as verbal aggression , understanding that this discourse of aggression mobilizes an understanding about teaching that deserves to be portrayed . To take account of this questioning , the text bolsters in an empirical study that examined 20 reports on verbal aggression suffered by the teacher, aired in two weekly newspapers of national circulation , between the years 2001 and 2011 , using as support the Analysis of speech materialistic stream or the French line. In conclusion it is considered that there are aspects of undeniable violence in the reports transmitted by the articles analyzed . However , their analysis can contribute to erect another point of view in relation to verbal violence against the teacher . She can outsource a significant discursive game that passes through questioning ( explicit or implicit ) of the very condition of the school as an institution of discursive production .Downloads
Published
07-09-2014
How to Cite
ESQUINSANI, R. S. S.; ESQUINSANI, V. A. VIOLENCE AND ADDRESS: VERBAL AGGRESSION AND TEACHING JOB IN BASIC EDUCATION. Educere et Educare, [S. l.], v. 9, n. 18, 2014. DOI: 10.17648/educare.v9i18.10134. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/10134. Acesso em: 15 apr. 2025.
Issue
Section
Núcleo Temático: Educação Básica
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.