THE IMPLEMENTATION OF INTEGRATED TECHNICAL COURSES BY THE FEDERAL INSTITUTE OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY OF PARANÁ/BR
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v11i23.16089Keywords:
implementação de políticas educacionais, ensino técnico integrado ao ensino médio, Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia.Abstract
The objective of the text is to present and discuss de implementation process of the technical courses integrated to secondary school in the Curitiba Campus of the Institute. The intention was to verify if the formative orientation which was materialized in the technical courses integrated to secondary school by the institution were compatible with the education conception on which was based the official proposal of the integration between the secondary school courses and the technical ones. Two investigation procedures were adopted: the examination of institutional documents and the conduction of interviews. The document and the interviews analyses revealed the existence of dubious positioning related to the theoretical and philosophical lines concerning to the configuration and to the development of the integrated courses. Such dubiety, and the difficulties encountered in the development of integration activities allow the conclusion that the formative orientation adopted by the institution tended to depart, in several respects, from the theoretical, the philosophical and the epistemological aspects of omnilateral and polytechnical formation which constitutes the foundation of the integration between the high school and the vocational education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.