THE USE OF ASSISTIVE TECHNOLOGY: RELEVANT FACTOR IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS OF STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/educare.v18i45.31339

Keywords:

Assistive Technology, Visual Impairment, Inclusive Education

Abstract

The use of Assistive Technologies (ATs) for the teaching and learning process can make a great contribution to promoting autonomy, equal access to information, interaction and social inclusion of visually impaired students. Thus, the objective of this work was to reach studies focused on basic and higher education, which discuss the use of ATs to minimize barriers in educational contexts involving students with visual impairment. The methodology used is the integrative review, which is a format that allows the review, criticism and synthesis of research. Eighteen articles from the Web of Science, Scopus and Scielo databases were analyzed. Through an in-depth reading of the studies, the results indicate that ATs have great potential for learning visually impaired students, but for this to occur in practice depends on several factors, including overcoming barriers such as the availability of resources adequate to the need for trained professionals.

 

References

ALVARISTO, E. de F.; SANTINELLO, J. As contribuições da Tecnologia Assistiva Dosvox para professores em formação inicial: intermediando práticas tecnológicas inclusivas. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 4, p. 3086-3105, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15600. Acesso em: 20 jul. 2022.

ALVES, C. C. D. F. et al. Assistive technology applied to education of students with visual impairment. Revista Panamericana de Salud Pública, v. 26, n. 2, p. 148-152, 2009. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/rpsp/v26n2/07.pdf. Acesso em: 22 jul. 2022.

ARSLANTAS, T. K.; YILDIRIM, S.; ARSLANTEKIN, B. A. Educational affordances of a specific web-based assistive technology for students with visual impairment. Interactive Learning Environments, [s. l.], v. 29, n. 6, p. 1037-1054, 2021. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10494820.2019.1619587 . Acesso em: 20 jul. 2022.

BATEMAN, A. et al. A user-centered design and analysis of an electrostatic haptic touchscreen system for students with visual impairments. International Journal of Human-Computer Studies, [s. l.], v. 109, p. 102-111, 2018. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1071581917301301. Acesso em: 21 jul. 2022.

BERSCH, R. Introdução à tecnologia assistiva. Porto Alegre: Assistiva, 2017. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/Introducao_Tecnologia_Assistiva.pdf. Acesso: 10 jul. 2022.

BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. de A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e sociedade, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011.

BARROS, A. B.; SILVA, S. M. M. da; COSTA, M. da P. R. da. Dificuldades no processo de inclusão escolar: percepções de professores e de alunos com deficiência visual em escolas públicas. Bol. - Acad. Paul. Psicol., São Paulo, v. 35, n. 88, p. 145-163, jan. 2015 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-711X2015000100010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 19 jul. 2023.

BRASIL. Estatuto da Pessoa com Deficiência. Brasília, DF: Senado Federal: Coordenação de Edições Técnicas, 2015. 65 p. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/513623/001042393.pdf. Acesso em: jun. 2022.

BRUNO, M. M. G.; NASCIMENTO, R. A. L. do. Accessibility policy: What people with visual impairment say. Educação & Realidade, v. 44, n. 1, p. 1-15, 2019.

COHEN, L.; WONG, M. E.; TAN, D. A study of assistive technology use by students with visual impairments in Singapore. In: International Technology, Education and Development Conference, 5, 2011. Anais […] Espanh: IATED, 2011. p. 5029-5031. Disponível em: https://library.iated.org/view/COHEN2011AST. Acesso em: 22 jul. 2022.

ERHARDT, R. J.; SHUMAN, M. P. Assistive technologies for second-year statistics students who are blind. Journal of Statistics Education, [s. l.], v. 23, n. 2, p. 28, 2015. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10691898.2015.11889733. Acesso em: 21 jul. 2022.

FERRONI, M. C. C.; GASPARETTO, M. E. R. F. Escolares com baixa visão: percepção sobre as dificuldades visuais, opinião sobre as relações com comunidade escolar e o uso de recursos de tecnologia assistiva nas atividades cotidianas. Revista Brasileira de Educação Especial, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 301-318, jun. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/b3nNsTzt87gtLc9gctJFzRL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 22 jul. 2022.

SALLES-FILHO, S. Como o Mundo Vai Avaliar a Excelência na Pesquisa? Jornal da Unicamp, Campinas/SP, 28 de fev. 2023. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/index.php/ju/artigos/como-o-mundo-vai-avaliar-excelencia-na-pesquisa. Acesso em: 21 jun. 2023.

KAMAGHE, J. S.; LUHANGA, E. T.; MICHAEL, K. The challenges of adopting M-learning assistive technologies for visually impaired learners in higher learning institution in Tanzania. International Journal of Emerging Technologies in Learning, [s. l.], v. 15, n. 1, p. 140-151, 2020. Disponível em: http://41.59.85.213/bitstream/handle/20.500.12479/983/JA_CoCSE_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 jul. 2022.

KELLY, S. M. Inclusion and students with visual impairments. In: BAKKEN, J. P.; OBIAKOR, F. E. General and special education inclusion in an age of change: Impact on students with disabilities (Advances in Special Education Volume 31). Reino Unido: Emerald Group Publishing Limited, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1108/S0270-401320160000031005. Acesso em: 21 jul. 2022.

KHARADE, K.; HA, H.; UBALE, A. Empowering Students with Visual Impairment to Prepare for Disasters via Differentiated Instruction Technique: A Case Study in India. International Journal of Special Education, [s. l.], v. 32, n. 3, p. 567-585, 2017. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1184175. Acesso em: 20 jul. 2022.

LAURENTINO, T. G. et al. evALLution: making basic evolution concepts accessible to people with visual impairment through a multisensory tree of life. Evolution: Education and Outreach, [s. l.], v. 14, n. 1, p. 1-14, mar. 2021. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1186/s12052-021-00143-1. Acesso em: 20 jul. 2022.

LUDI, S.; REICHLMAYR, T. The use of robotics to promote computing to pre-college students with visual impairments. ACM Transactions on Computing Education, [s. l.], v. 11, n. 3, p. 1-20, 2011. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/2037276.2037284. Acesso em: 22 jul. 2022.

NASCIMENTO, R. A. L. O Impacto dos recursos de tecnologia assistiva na educação e inclusão da pessoa com deficiência visual. 2015. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, MS, 2015.

PACKER, A. L. et al. (ORG.). SciELO – 15 anos de acesso aberto: um estudo analítico sobre acesso aberto e comunicação científica. Paris: UNESCO, 2014. p. 188.

REGEC, V. Analysis of Accessibility of the Electronic Graphic Elements and Other Focal Areas in Tertiary Education. In: h International Conference on Education and Educational Psychology, 7., 2016. Anais […] [s. l.], ICEEPSY, 2016. p. 5029-5031. Disponível em: https://www.europeanproceedings.com/article/10.15405/epsbs.2016.11.35. Acesso em: 21 jun. 2022.

SANTOS, P. V.; BRANDÃO, G. C. de A. Tecnologias Assistivas no Ensino de Física para Alunos com Deficiência Visual: um estudo de caso baseado na audiodescrição. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, p. 1-15, e20046, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SV5RWTYNqG3C9dZP74dXjWj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jul. 2022.

SCOPUS. Guia de Referência Rápida. Disponível em: https://www.periodicos.capes.gov.br/images/documents/Scopus_Guia%20de%20refer%C3%AAncia%20r%C3%A1pida_10.08.2016.pdf. Acesso em: 21 jun. 2023.

TSINAJINIE, G.; KIRBOYUN, S.; HONG, S. An Outdoor Project-Based Learning Program: Strategic Support and the Roles of Students with Visual Impairments Interested in STEM. Journal of Science Education and Technology, [s. l.], v. 30, n. 1, p. 74-86, 2021. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10956-020-09874-0. Acesso em: 20 jul. 2022.

TUWAYM, S. T. B.; BERRY, A. B. Assistive technology for students with visual impairments: A resource for teachers, parents, and students. Rural Special Education Quarterly, v. 37, n. 4, p. 219-227, 2018. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/8756870518773397. Acesso em: 20 jul. 2022.

VELLOSO, M. et al. Abordagem da Lei de Ohm para Estudantes com Deficiência Visual no Ensino Superior. Latin-American Journal of Physics Education, v. 15, n. 1, p. 1-14, 2021. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7918018. Acesso em: 20 jul. 2022.

WONG, M. E. Guiding Teachers of Students with Visual Impairments to Make Assistive Technology Decisions: Preliminary Experience Using the Wisconsin Assistive Technology Initiative. Journal of Enabling Technologies, [s. l.], v. 33, n. 4, 2019. Disponível em: https://nasenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-9604.12228. Acesso em: 20 jul. 2022.

ZERBETO, A. B. et al. Atuação de equipe interdisciplinar com escolar que apresenta baixa visão por hipótese diagnóstica de doença de stargardt. Revista CEFAC, [s. l.], v. 17, p. 291-299, fev. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rcefac/a/T5VCsPvJcyKfLcyPYPCQNCH/abstract/?lang=pt#ModalArticles. Acesso em: 21 jul. 2022.

Published

22-11-2023

How to Cite

LIMA, A. C.; RIBAS ULBRICHT, V. THE USE OF ASSISTIVE TECHNOLOGY: RELEVANT FACTOR IN THE TEACHING AND LEARNING PROCESS OF STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENTS . Educere et Educare, [S. l.], v. 18, n. 45, p. 578–596, 2023. DOI: 10.48075/educare.v18i45.31339. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/31339. Acesso em: 20 may. 2024.