Different ways of thinking for construction of research in Educational area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/educare.v18i45.31832

Keywords:

Epistemologia; Pesquisa em Educação; Projetos de Pesquisa.

Abstract

This article aims to reflect on different forms of thought and structure for research in education, more precisely, to construct paths for the problematic of these researches.  Different forms of thought and structure, whether philosophical, sociological or otherwise, have many aspects to be considered; different developments of these matrices, it should be said, better known, brought consequences for the area of research in education, requiring that, from the writing of projects or pre-projects, candidates to the selective processes for master's or doctoral degrees, be aware of the specificities of different ways of thinking and structure. Thus, this work, of an essayistic nature, has as its general proposal, present these ways of thinking and structure and indicate referential readings to contribute to the writing of projects and pre-projects of master's and doctorates in Education.

References

ALMEIDA, N. R. Pesquisa em educação e concepções de conhecimento: A Produção do Conhecimento em Questão. Rio de Janeiro: 2014.

ARANHA, M. L. A. História da educação. São Paulo: Moderna, 1989.

ARANA, H. G. Pós-modernidade, ética e educação. Campinas: Autores Associados, 2007.

ANDERSON, P. As origens da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1999.

ANDRADE, Z. M.; RAMOS JUNIOR, A. J. Idealismo e materialismo: matrizes filosóficas do pensamento educacional. Revista Transmutare, Curitiba, v. 3, n. 2, p. 212-225, jul./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rtr. Acesso em: 03 mar. 2023.

BICUDO, M. A. Sobre a fenomenologia. In: BICUDO, M.; ESPOSITO, V. (ORG.). Pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. Piracicaba: Editora da UNIMEP, 1994. p. 15-22.

BICUDO, M. A. V. A contribuição da fenomenologia à educação. In: BICUDO, M. A.V.; CAPPELLETTI, I. F. Fenomenologia: uma visão abrangente da Educação. São Paulo: Olho d'Água, 1999. v. 1, p. 11-55.

COMTE, A. Curso de filosofia positiva. In: Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

CERBONE, D. R. Fenomenologia. Tradução de Caesar Souza. 3. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2014.

DIOGO, R. C.; GOBARA, S. T. Educação e ensino de Ciências Naturais/Física no Brasil: do Brasil Colônia à Era Vargas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 89, n. 222, p. 365-383, maio/ago. 2008. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1512. Acesso em: 10 jun. 2023.

CONCEIÇÃO, G. H. Positivismo, política e educação: notas acerca do pensamento político comtiano. Temas & matizes, v. 5, n. 9, p. 43-56, 2006. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/1249 . Acesso em: 09 jun., 2023.

DENTZ, V. V. As tendências pós-críticas na pesquisa em educação: Análise Filosófica e Crítica Ontológica. Campinas, SP: 2015.

GAMBOA, S. S. A. Fundamentos para la investigácion educativa: presupuestos epistemológicos que orientam al investigador. Santa Fé de Bogotá: Cooperativa, Editorial Magisterio, 1998.

GAMBOA, S. S. A. Projetos de pesquisa, fundamentos lógicos: a dialética entre perguntas e respostas. Editora, 2013

HEIDEGGER, M. Ser e tempo. Petrópolis: Vozes, 2008.

HIND, M.; CURTIN, A.; HALL, K. Métodos de pesquisa para a pedagogia. Petrópolis: Vozes, 2019.

JAMESON, F. Pós-modernismos: a lógica cultural do capitalismo tardio. 2. ed. São Paulo: 1997.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 1978

KOSIK, K. Dialética do concreto. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LARROSA, J. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, [S. l.], v. 28, n. 2, 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/25643.

LESSA, S.; TONET, I. Introdução à filosofia de Marx. 2. ed. São Paulo, Expressão Popular, 2011.

LINS, I. História do positivismo no Brasil. São Paulo: Ed. Nacional, 1964.

LYOTARD, J. F. A condição pós-moderna. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.

LOMBARDI, J. C. Embates marxistas: apontamentos sobre a pós modernidade e a crise terminal do capitalismo. Campinas, SP: Librum, Navegando, 2012.

LUCKESI, C. C. Fazer universidade: uma proposta metodológica. São Paulo: Cortez, 17ed, 2012.

MARTINS, J. Um enfoque fenomenológico do currículo: educação como poíesis. São Paulo: Cortez, 1992.

MARX, K. O Capital. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975. Livro 1.

MENEZES, E. D. B. de. A morte de João Ninguém, ao vivo, pela TV, no país do Mão Branca. ARNET, H. Ensaio e crônica. Rio de Janeiro: UERJ, Faculdade de Comunicação Social, 1990. p. 18-21. Disponível em: http://www.logos.uerj.br/PDFS/anteriores/logos13.pdf. Acesso em: 09 jun. 2023.

MENDONÇA, S. G. L.; PENITENTE, L. A. A.; MILLER, S. A questão do método e a teoria histórico-cultural: bases teóricas e implicações pedagógicas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2017.

MORAIS FILHO, E. Augusto Comte. Sociologia. Rio de Janeiros: Ática, 1983.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

NEWTON, D. Vigotski e o “aprender a aprender”: Crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da Teoria Vigotskiana. 2. ed. rev. e ampl. Campinas – SP: Editora Autores Associados, 2001.

PETERS, M. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença. Belo Horizonte: Editora Autêntica. 2000.

PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. F. Pesquisa em educação: alternativas investigativas com objetos complexos. São Paulo: Loyola, 2006.

PEIXOTO, A. J. Interações entre fenomenologia & educação. Campinas: Alínea, 2014.

PEIXOTO, E. M. M. Para a crítica dos fundamentos da formação de professores no Brasil: o problema da prática. Goiânia: Edições Gárgula; Editora Kelps, 2021.

PORTELLA, E. O ensaio. [Conferência proferida na Academia Brasileira de Letras em 10 de outubro de 2000]. Disponível em: http://www.academia.org.br/abl/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?infoid=4268&sid=531 &tpl=printerview . Acesso em: 09 jun. 2023.

REIS, M. F. C. T. O método materialista histórico e dialético para a pesquisa em educação. Revista Simbio-Logias, v. 12, n. 17, 2020. Disponível em: https://www.ibb.unesp.br/Home/ensino/departamentos/educacao/o_metodo_materialista_historico_e_dialetico.pdf . Acesso em: 09 jun. 2023.

SANTOS, J. F. O que é pós-moderno. 23ª reimp. São Paulo, SP: Brasiliense, 2005.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez, 1991 a.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 2. ed. São Paulo: Cortez e Autores Associados, 1991 b.

SIGNORELLI, A. R.; FERREIRA, H. S. (Org.). Educação e fenomenologia em perspectiva. São Paulo: Aluz, 2022.

SOKOLOWSKI, R. Introdução à fenomenologia. São Paulo, SP: Loyola, 2014.

Published

22-11-2023

How to Cite

BARBOSA, A. L. M.; SILVA, C. R. da. Different ways of thinking for construction of research in Educational area. Educere et Educare, [S. l.], v. 18, n. 45, p. 540–556, 2023. DOI: 10.48075/educare.v18i45.31832. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/31832. Acesso em: 20 may. 2024.