MOTIVATION AND POSTGRADUATE STUDIES

A STUDY ON POSTGRADUATE STUDENTS IN ADMINISTRATION AT A FEDERAL UNIVERSITY IN MINAS GERAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/educare.v19i49.32788

Keywords:

Motivation;, Postgraduate Studies;, Self-Determination Theory.

Abstract

The objective of the article is to analyze the motivation of graduate students in administration at a federal university in Minas Gerais in light of self-determination theory. To support the research, the framework provides the contextualization of postgraduate studies in Brazil and presents motivation in light of self-determination theory. Regarding the method used, it was a basic qualitative study; data collection occurred through semi-structured interviews and documentary research. The data were processed through content analysis. The research indicated that concerning postgraduate studies, students are extrinsically motivated, showing a variety of degrees depending on situations and activities. External and introjected regulation are predominant in activities and classes that are not of interest to students, while regulation by identification and integration is evidenced in classes/activities of interest. Therefore, it is perceived that the type of motivation is influenced by the level of interest of the graduate students in the performed activity. To intensify the degree of motivation among postgraduate students, a transformation process based on dialogue, integration, participation, and greater autonomy of the students in postgraduate studies proved necessary.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2016.

BAUER, A. P. M.; DARBILLY, L. V. C. Poder, conflitos e as transformações na academia: uma análise do campo de pós-graduação em administração no estado do rio de janeiro a partir da abordagem de Pierre Bourdieu. Revista Capital Científico-Eletrônica (RCCҽ), v. 18, n. 1, p. 98-116, 2020. DOI: 10.5935/2177-4153.20200006. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/capitalcientifico/article/view/5356/pdf. Acesso em: 10 mai. 2023.

COLARES, A. C. V. et al. Motivação docente na pós-graduação stricto sensu: uma análise a partir da teoria da autodeterminação. Revista Contabilidade & Finanças, 30, 381-395, 2019. DOI: 10.1590/1808-057x201909090. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rcf/a/Ch5W7B6vcRsLS3tkFrzn76q/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 mai. 2023.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. CAPES. Número de pós-graduandos cresce no Brasil. Portal MEC, 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-regulacao-e-supervisao-da-educacao-superior-seres/180-estudantes-108009469/pos-graduacao-500454045/2583-sp-2021081601. Acesso em: 25 abr. 2023.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. CAPES. GeoCAPES [Base de dados online], 2022. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em: 25 abr. 2023.

COSTA, A. F.; SOARES, A. B. A motivação na pós-graduação: uma revisão integrativa da literatura. Revista Ciência & Saberes, v. 3, n. 1, p. 61-76, 2017. Disponível em: https://unifacema.edu.br/revista/ciencia-saberes-3a-edicao. Acesso em: 04 mai. 2023.

GUIMARÃES, S. E. R.; BORUCHOVITCH, E. O estilo motivacional do professor e a motivação intrínseca dos estudantes: uma perspectiva da teoria da autodeterminação. Psicologia: reflexão e crítica, v. 17, n. 2, p. 143-150, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/DwSBb6xK4RknMzkf5qqpZ6Q/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 mai. 2023.

KUH, G. D. et al. What matters to student success: A review of the literature. [S. l.]: Editora NPEC, 2006.

RYAN, R. M.; DECI, E. L. Intrinsican dextrinsic motivations: Classic definition sand new directions. Contemporary educational psychology, v. 25, n. 1, p. 54-67, 2000. DOI: 10.1006/ceps.1999.1020. Disponível em: https://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/2958/Intrinsic%20and%20Extrinsic%20Motivations%20Classic%20Definitions%20and%20New%20Directions.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 05 mai. 2023.

SEIDMAN, A. The role of academic motivation in fostering graduat student persistence and success. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, v. 22, n. 1, p. 105-121, 2020.

SILVA, L. C. D. et al. Perfil dos programas de pós-graduação Stricto Sensu em Gestão do Conhecimento no Brasil e seu panorama da produção científica. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 24, n. 1, p. 327-350, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/mqj53CmYnh9PVf7StmzjJrJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 abr. 2023.

SILVA, M. A.; WENDT, G. W.; ARGIMON, I. L. A teoria da autodeterminação e as influências socioculturais sobre a identidade. Psicologia em Revista, v. 16, n. 2, p. 351-369, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/per/v16n2/v16n2a08.pdf. Acesso em: 15 mai. 2023.

VALADARES, J. L. et al. “Afinal, Você Também Trabalha?” Reflexões Sobre o 'Não Trabalho' no Ambiente da Pós-Graduação em Administração. Teoria e Prática em Administração (TPA), v. 4, n. 2, p. 206-233, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tpa/article/view/20817/12587. Acesso em: 10 mai. 2023.

VERGARA, S. C. Métodos de Pesquisa em Administração. São Paulo: Atlas, 2005.

Published

11-06-2024

How to Cite

DIAS RESENDE, D.; ALMEIDA DE OLIVEIRA, L.; CARVALHO ALVES CAPPELLE, M. MOTIVATION AND POSTGRADUATE STUDIES: A STUDY ON POSTGRADUATE STUDENTS IN ADMINISTRATION AT A FEDERAL UNIVERSITY IN MINAS GERAIS. Educere et Educare, [S. l.], v. 19, n. 49, p. 186–206, 2024. DOI: 10.48075/educare.v19i49.32788. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/32788. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação universitária, conflitos, fronteiras e cooperação: perspectivas interdisciplinares