MOTIVATION AND POSTGRADUATE STUDIES
A STUDY ON POSTGRADUATE STUDENTS IN ADMINISTRATION AT A FEDERAL UNIVERSITY IN MINAS GERAIS
DOI:
https://doi.org/10.48075/educare.v19i49.32788Keywords:
Motivation;, Postgraduate Studies;, Self-Determination Theory.Abstract
The objective of the article is to analyze the motivation of graduate students in administration at a federal university in Minas Gerais in light of self-determination theory. To support the research, the framework provides the contextualization of postgraduate studies in Brazil and presents motivation in light of self-determination theory. Regarding the method used, it was a basic qualitative study; data collection occurred through semi-structured interviews and documentary research. The data were processed through content analysis. The research indicated that concerning postgraduate studies, students are extrinsically motivated, showing a variety of degrees depending on situations and activities. External and introjected regulation are predominant in activities and classes that are not of interest to students, while regulation by identification and integration is evidenced in classes/activities of interest. Therefore, it is perceived that the type of motivation is influenced by the level of interest of the graduate students in the performed activity. To intensify the degree of motivation among postgraduate students, a transformation process based on dialogue, integration, participation, and greater autonomy of the students in postgraduate studies proved necessary.
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2016.
BAUER, A. P. M.; DARBILLY, L. V. C. Poder, conflitos e as transformações na academia: uma análise do campo de pós-graduação em administração no estado do rio de janeiro a partir da abordagem de Pierre Bourdieu. Revista Capital Científico-Eletrônica (RCCҽ), v. 18, n. 1, p. 98-116, 2020. DOI: 10.5935/2177-4153.20200006. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/capitalcientifico/article/view/5356/pdf. Acesso em: 10 mai. 2023.
COLARES, A. C. V. et al. Motivação docente na pós-graduação stricto sensu: uma análise a partir da teoria da autodeterminação. Revista Contabilidade & Finanças, 30, 381-395, 2019. DOI: 10.1590/1808-057x201909090. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rcf/a/Ch5W7B6vcRsLS3tkFrzn76q/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 mai. 2023.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. CAPES. Número de pós-graduandos cresce no Brasil. Portal MEC, 2021. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-regulacao-e-supervisao-da-educacao-superior-seres/180-estudantes-108009469/pos-graduacao-500454045/2583-sp-2021081601. Acesso em: 25 abr. 2023.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. CAPES. GeoCAPES [Base de dados online], 2022. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em: 25 abr. 2023.
COSTA, A. F.; SOARES, A. B. A motivação na pós-graduação: uma revisão integrativa da literatura. Revista Ciência & Saberes, v. 3, n. 1, p. 61-76, 2017. Disponível em: https://unifacema.edu.br/revista/ciencia-saberes-3a-edicao. Acesso em: 04 mai. 2023.
GUIMARÃES, S. E. R.; BORUCHOVITCH, E. O estilo motivacional do professor e a motivação intrínseca dos estudantes: uma perspectiva da teoria da autodeterminação. Psicologia: reflexão e crítica, v. 17, n. 2, p. 143-150, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/DwSBb6xK4RknMzkf5qqpZ6Q/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 mai. 2023.
KUH, G. D. et al. What matters to student success: A review of the literature. [S. l.]: Editora NPEC, 2006.
RYAN, R. M.; DECI, E. L. Intrinsican dextrinsic motivations: Classic definition sand new directions. Contemporary educational psychology, v. 25, n. 1, p. 54-67, 2000. DOI: 10.1006/ceps.1999.1020. Disponível em: https://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/2958/Intrinsic%20and%20Extrinsic%20Motivations%20Classic%20Definitions%20and%20New%20Directions.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 05 mai. 2023.
SEIDMAN, A. The role of academic motivation in fostering graduat student persistence and success. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, v. 22, n. 1, p. 105-121, 2020.
SILVA, L. C. D. et al. Perfil dos programas de pós-graduação Stricto Sensu em Gestão do Conhecimento no Brasil e seu panorama da produção científica. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 24, n. 1, p. 327-350, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/mqj53CmYnh9PVf7StmzjJrJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 abr. 2023.
SILVA, M. A.; WENDT, G. W.; ARGIMON, I. L. A teoria da autodeterminação e as influências socioculturais sobre a identidade. Psicologia em Revista, v. 16, n. 2, p. 351-369, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/per/v16n2/v16n2a08.pdf. Acesso em: 15 mai. 2023.
VALADARES, J. L. et al. “Afinal, Você Também Trabalha?” Reflexões Sobre o 'Não Trabalho' no Ambiente da Pós-Graduação em Administração. Teoria e Prática em Administração (TPA), v. 4, n. 2, p. 206-233, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tpa/article/view/20817/12587. Acesso em: 10 mai. 2023.
VERGARA, S. C. Métodos de Pesquisa em Administração. São Paulo: Atlas, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.