Superando as fronteiras disciplinares: um olhar para a interdisciplinaridade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/educare.v19i49.32864

Keywords:

Interdisciplinaridade; Fronteiras disciplinares; Ensino-aprendizagem.

Abstract

This article looks at interdisciplinarity, based on the work of three doctoral students with different experiences. Initially, it highlights challenges in defining the object of study and proposes interdisciplinary writing. To this end, it relied on qualitative research, using bibliographic methodology, which was adopted to analyze theories that contribute to the interdisciplinary approach. The text discusses the traditional educational organization, highlights its limitations in promoting the interconnection of knowledge, and emphasizes the importance of interdisciplinarity in the comprehensive education of students, as opposed to the fragmented approach. Interdisciplinarity is presented as a response to the fragmentation of knowledge, especially in the humanities and education. The approach is considered essential for tackling the complex challenges of the 21st century and thus promoting innovative solutions through the integration of different disciplines. The reflections in this study contribute to reaffirming the need for and relevance of interdisciplinary discussion and practices.

References

AMARAL, M. F. B. do. Avaliações externas e formação docente em avaliação educacional: limites e perspectivas. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação Estado, Sociedade e Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2022.

AZEVEDO, M. A. R. de; ANDRADE, M. de F. R. de. O conhecimento em sala de aula: a organização do ensino numa perspectiva interdisciplinar. Educar em revista, n. 30, p. 235-250, 2007. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/er/a/jL57k6XpQ96RkVfwWwMj56B/abstract/?lang=pt. Acesso em: 04 jun. 2024.

BAUER, A. “Novas” relações entre currículo e avaliação? Recolocando e redirecionando o debate. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, n. 1, p. 1-19, out. 2020. Disponível em:

https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38090. Acesso em: 04 jun. 2024.

CASANOVA, P. G. As novas ciências e as humanidades da academia à política. São Paulo: Editora Boitempo, 2006.

SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez Editora, 2018.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, M. A organização do trabalho na escola: alguns pressupostos. São Paulo: Ática, 1993.

GADOTTI, M. Informação, conhecimento e sociedade em rede: Que potencialidades? São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2004. Disponível:

www.paulofreire.org. Acesso em: 26 dez. 2006.

GERHARD, A. C.; DA ROCHA FILHO, J. B. A fragmentação dos saberes na educação científica escolar na percepção de professores de uma escola de ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 1, p. 125-145, 2012. Disponível em:

https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/11805/2/A_fragmentacao_dos_saberes_na_educacao_cientifica_escolar_na_percepcao_de_professores_de_uma_escola_de_ensino_medio.pdf. Acesso em: 27 nov. 2023.

JAPIASSU, H. Um desafio à educação: repensar a pedagogia científica. São Paulo: Letras e Letras, 1999.

PIAGET, J. Psicología y pedagogía. Madrid, España: Sarpe, 1983.

MANZO, A. J. Manual para la preparación de monografías: una guía para presentear informes y tesis. Buenos Aires: Humanistas, 1971.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

MORIN, E. O método 1. A natureza da Natureza. 3. ed. Trad. Maria Gabriela de Bragança. Portugal: Publicações Europa-América Lda., 1997.

SANTOS, L. A. A. G. dos. Interdisciplinaridade, um bem necessário do século XXI. Revista da Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 1, n. 15, p. 1-15, 15 fev. 2011. Quadrimestral. Disponível em:

https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/11/7/interdisciplinaridade-um-bem-necessaacuterio-do-seacuteculo-xxi. Acesso em: 23 nov. 2023.

STEHR, N.; MEJA, V. (ED.). Sociedade e conhecimento: perspectivas contemporâneas na sociologia do conhecimento e da ciência. Editores de transações, 2011.

Published

11-06-2024

How to Cite

BARBIERO, A. C. N.; GREGORY, V.; ARAUJO , E. S. de; FURTADO, O. V. Superando as fronteiras disciplinares: um olhar para a interdisciplinaridade. Educere et Educare, [S. l.], v. 19, n. 49, p. 168–185, 2024. DOI: 10.48075/educare.v19i49.32864. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/32864. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação universitária, conflitos, fronteiras e cooperação: perspectivas interdisciplinares