‘ENCHANTELL’
a sociopoetic gaze at the enchantment of encounter in the act of storytelling
DOI:
https://doi.org/10.48075/educare.v20i51.35885Keywords:
sociopoetics, encounter, storytellingAbstract
During the preparations for a Literary Immersion, called Storytelling Training, the word ‘enchantell’ emerged. This neologism stems from the fusion of three Brazilian Portuguese words: encontro (encounter), contar (to tell), and encantar (to enchant). What other meanings might this word hold? What are the powers and charms of an immersive gathering focused on literature and storytelling? These and other questions led us to co-construct various meanings. From a sociopoetic perspective, drawing on lived experiences and some techniques proposed by Jacques Gauthier (2015) and the research group itself, we understood that there is more than theory and practice, we realized that life and its poetics are deeply interconnected in the construction of knowledge. This can be manifested in different ways: through poems, songs, dances, words, drawings, and theorizing. Knowledge only becomes meaningful when it allows us to reinterpret aspects of our own existence. We were able to feel, with our whole being, how a literary work or a storytelling experience can support human development and shape who we are, how formation happens in the in-between spaces, in spontaneous experiences, and in what was not previously planned. Rather than providing answers, this article brings reflections, perceptions, discussions, and narratives about the lived experience: four days in a house immersed in nature, shared by eleven teachers and the full vitality of their lives and relationships. A brief journey that, although initially conceived as part of a planned training, could not encompass all dimensions of a sociopoetic research process. What matters, though, is that we allowed ourselves to experience it, even if partially. And from this small fragment, our perception of each moment of the immersion was profoundly transformed.
References
ANAVITÓRIA; LEE, R. Amarelo, azul e branco. [S. l.: s. n.], 2021. 1 música. Streaming. Disponível em: https://open.spotify.com/track/2LOIoeI16A8jjKubPKoCSa. Acesso em: 19 jun. 2025.
BUARQUE, C. Chapeuzinho amarelo. 27. edição. Rio de Janeiro: José Olympio, 2011.
DEVEGILI. Relato pessoal inédito. Rio dos Cedros, 2025. Produzido em imersão para contadores.
GAUTHIER, J. O oco do vento: metodologia da pesquisa sociopoética e estudos transculturais. 1. ed. Curitiba: CRV, 2012.
GAUTHIER, J. Sociopoética e formação do pesquisador integral. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, Salvador, Brasil, v. 4, n. 1, p. 78-86, 2015. Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/psicologia/article/view/459 . Acesso em: 05 nov. 2024.
JESUS, F. G. D. Pelas Páginas da Alma. Rio dos Cedros, 2025. Poema inédito produzido em imersão para contadores.
JORVINO, J. ‘Encontar’ é o abrir de uma nova história. Poema inédito produzido em imersão para contadores. Rio dos Cedros, 2025.
JORVINO, J. Imersão, ‘encontar-se’. Rio dos Cedros, 2025. 1 vídeo. Texto inédito produzido em imersão para contadores.
LAKSMI, F. Florescer. [S. l.]: Spotify, 2021. 1 música. Disponível em: https://open.spotify.com/track/558sHPGt4J81ULEO6AljO4?si=2OMG7AMWS0KEB9dLgrh0Xg. Acesso em: 19 jun. 2025.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 jul. 2025.
LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Trad. Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. 1. ed. 4. imp. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
NAJARA, P. Relato pessoal inédito. Produzido em imersão para contadores. Rio dos Cedros, 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.