EDUCATION TRANSDISCIPLINARY: PROMOTING MORE SENSITIVITY OUR EXPERIENCES AND THE EXPERIENCES OF OUR STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v6i11.4038Keywords:
Educação. Transdisciplinaridade. Formação de professores.Abstract
This essay aims to contribute to the emergency of a pedagogical praxis that makes viable the construction of an education for the entireness – transdisciplinary education. We recognize that it is necessary to overcome bureaucratic theories and knowledge technicists that split the cognitive from the affective and from the political. Transdisciplinary education is comprehended here as an offer of freeing education that makes evident its role in the construction of a new historical project. In this conception of education the process of teaching-learning overcomes the logical process and the intellectual one; it becomes a dynamic process, coherent, constitutive of the human being, deeply affective and social. The transdisciplinarity concept is the guide theme of innovative educative practices, capable to help at the overcoming of teaching that reduces the real just at the level of material reality, that reduces the human being to the rational individual, egocentric or economic. The transdisciplinary education seems to us like an inspiring source of solutions for the current educational problems, mostly from the presented in the field of teachers’ formation. It is an educational offer from and to the freedom, because it objectives the consciousness of the individuals by promoting a living that permits and stimulates the reconnection of people, of events, and of people to events; that recognizes the submission to the dynamics that comes out from interaction with reality, and of the power over her, the power of searching sustainability for the lives and for the life on the planet on a compromised and ethical way.Downloads
Published
11-04-2011
How to Cite
MAGALHÃES, S. M. O. EDUCATION TRANSDISCIPLINARY: PROMOTING MORE SENSITIVITY OUR EXPERIENCES AND THE EXPERIENCES OF OUR STUDENTS. Educere et Educare, [S. l.], v. 6, n. 11, 2011. DOI: 10.17648/educare.v6i11.4038. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/4038. Acesso em: 18 may. 2025.
Issue
Section
Núcleo Temático: Interfaces Culturais e Formação de Professores
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.