FORMATION FOR THE COUNTRY EDUCATOR: the struggle for a socialist pedagogy in the crossroads of the market
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v8i15.8820Keywords:
Educação do Campo. Educação. MaranhãoAbstract
ABSTRACT
This paper discusses the preparation of educators needed to Rural Education. The official statistics, as well as the academic research show that Maranhão still has a large deficit of qualified teachers to work in basic education in the countryside. This reflection adopted as a methodological approach the dialectical-historical materialist perspective in the attempt to unravel the investigated object, and dialectically as a challenge to capture the elements and the historic-social determinations and their interrelationships. It is noteworthy that the actions that lead to the training of teachers for rural schools are incipient, both in terms of initial and continuing training. Most courses offered do not include teachers working in rural schools, as well as not meeting the specificities of the context. Thus, it is necessary to discuss the training of the educator that is needed for rural education, arguing that this professional must be prepared politically and technically to work in different rural contexts. It is understood that the training of this educator cannot ignore the university environment and the tripod teaching, research and extension, ensuring a solid and diverse formation. In Maranhão, the Bachelor’s Degree in Pedagogy of the Earth has been developing its activities in overcoming this reality.
Keywords: Countryside education. Educator’s training. Maranhão.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.