THE SOCIAL REPRESENTATIONS THEORY AND THEIR CONTRIBUTIONS TO THE FIELD OF TEACHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v8i16.9016Keywords:
Formação de Professores, Investigação Científica, Representações SociaisAbstract
In the late twentieth century the results of international studies alerted to the problem of learning , focusing the look of civil society , the scientific community and the public policies on teachers and consequently in their training . The research on teacher education is convoked to mobilize efforts to produce knowledge capable of responding to the weaknesses present in education as a whole and especially in teacher education. Considering the wide range of studies in the field of teacher education, it is intended in this paper to present the results of a kind of meta-analysis that identified the contributions of studies that use the Social Representations Theory on the field of teacher education. The results showed a central aspect - the need to listen to the subjects in training, students in the case of initial education and teachers in the case of continuing education. There is a consensual in the analyzed studies that know the representations of students / teachers on various aspects of teaching, about how they construct and reconstruct their representations can contribute to the organization and offer of education programs more effective.Downloads
Published
12-11-2013
How to Cite
THOMAS DOTTA - FACULDADE DE PSICOLOGIA E CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADE DO PORTO, L. THE SOCIAL REPRESENTATIONS THEORY AND THEIR CONTRIBUTIONS TO THE FIELD OF TEACHER EDUCATION. Educere et Educare, [S. l.], v. 8, n. 16, p. 415–431, 2013. DOI: 10.17648/educare.v8i16.9016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/9016. Acesso em: 18 may. 2025.
Issue
Section
Artigos e Ensaios
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.