PROFILE OF RESEARCH IN TEACHER TRAINING IN ASTRONOMY EDUCATION IN THE BRAZILIAN CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v15i36.14701
Supporting Agencies
CAPES
Keywords:
revisão bibliográfica, Astronomia, formação de professoresAbstract
This article aims to clarify the profile of research on teacher education in astronomy education through publications in six national circulation periodicals involving the teaching of sciences, physics and astronomy. The magazines analyzed were: ALEXANDRIA – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Ciência & Educação, Revista Brasileira de Ensino de Ciências, Revista Brasileira de Ensino de Física, Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia (RELEA), totalizing 3029 papers published in the last 17 years. In order to identify such production and to know the main trends of research in this field, it was found 29 articles that were analyzed according to the following aspects: objective, methodology, target audience, thematic focus of the study and conclusion. Through a qualitative analysis, it was observed that they address both, the initial training as continuing education, reporting teaching knowledge, preconceptions and alternatives, and developed the extension activities. Through this work we conclude that the teacher’s training profile for Astronomy Education is diversefied, covering researches with focused themes, involving understanding the school environment, teaching and learning tools and teachers knowledge. Finally, as a perspective for future works, it is Necessary to to step up the thematic line of teacher training in Astronomy Education.Downloads
Published
18-10-2020
How to Cite
BUFFON, A. D.; NEVES, M. C. D.; PEREIRA, R. F. PROFILE OF RESEARCH IN TEACHER TRAINING IN ASTRONOMY EDUCATION IN THE BRAZILIAN CONTEXT. Educere et Educare, [S. l.], v. 15, n. 36, 2020. DOI: 10.17648/educare.v15i36.14701. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/14701. Acesso em: 2 may. 2025.
Issue
Section
Artigos e Ensaios
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.