BASIC CURRICULUM, HISTORICAL AND DIALECTICAL MATERIALISM AND CONTINUING TRAINING FOR TEACHERS: ARTICULATION REQUIRED FOR WORK WITH PORTUGUESE LANGUAGE
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v6i11.4798Keywords:
Currículo básico, Materialismo histórico-dialético, Formação de professores, Marx, Prática pedagógica.Abstract
Our purpose in preparing this paper is to present some reflections on the need for articulation between the official documents that guide teaching practice, the design philosophy presented in such documents and the process of continuing education offered to teachers who work in the early years of teaching fundamental. Our gaze extends to this process offered in western Parana, focusing on the area of Portuguese language. We assume that such training should be an ongoing process and planned and the corresponding historical and dialectical materialism, a theory that underlies the curriculum organized in this region. To better present this articulation, we are lined in Costa Hübes (2008) as a reference to continuing education in western Parana, in Marx (1987), which points to the conception of historical and dialectical method, in Saviani (1994), which search in Marxism the basis for the historical-critical pedagogy, and in the Basic Curriculum for Public Municipal School Hall (Amop, 2007) with regard to philosophical assumptions that underlie the teaching in western Paraná. By these references we try to discuss the importance of continuing education subsidized by theories that may affect and modify the pedagogical action of the teacher.Downloads
Published
11-04-2011
How to Cite
GEDOZ, S. BASIC CURRICULUM, HISTORICAL AND DIALECTICAL MATERIALISM AND CONTINUING TRAINING FOR TEACHERS: ARTICULATION REQUIRED FOR WORK WITH PORTUGUESE LANGUAGE. Educere et Educare, [S. l.], v. 6, n. 11, 2011. DOI: 10.17648/educare.v6i11.4798. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/4798. Acesso em: 21 apr. 2025.
Issue
Section
Políticas Educacionais
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.