Contributions of a workshop on taxi geometry in the training for teachers who teach Mathematics
among discoveries, learning and teaching practice
Keywords:
Mathematics Education, Mathematics Teaching, Basic EducationAbstract
This paper presents the contributions of the workshop “Taxi Geometry: theory and practice” for the formation of teachers who teach mathematics, given during the VIII National Seminar of the Undergraduate Degree in Mathematics, of the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), Cachoeiro de Itapemirim campus - ES. Of qualitative approach, it sought to answer the following research question: what contributions can this workshop proposal bring to the formation of teachers, considering the teaching of Taxi Geometry pertinent in Basic Education? The data were produced by a questionnaire, with open questions, answered by the participants at the end of the workshop. The analyses pointed out that the experience enabled discoveries, learning and teaching practices in the field of geometry, contributing to the participants' education and professional performance, as well as awakened their interest in seeking new knowledge about the importance of the presence of Taxi Geometry in mathematics teaching.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 13 nov. 2019.
MIRANDA, D. F.; BARROSO, L. C.; ABREU, J. F. Geometria Táxi: uma geometria não-euclidiana descomplicada. In: ENCONTRO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DE OURO PRETO (EEMOP), 3, 2005. Ouro Preto: Universidade Federal de Ouro Preto. Caderno de Resumos. Ouro Preto: UFOP, 2005.
CÉSAR, S. M. C. Geometria táxi: uma exploração através de atividades didáticas. 2010. 96 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.
FIORENTINI, D. Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.
FUZZO, R. A.; REZENDE, V.; SANTOS, T. S. dos. Geometria do Táxi: a menor distância entre dois pontos nem sempre é como pensamos. In: ENCONTRO DE PRODUÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA (EPCT), 5, 2010. Campo Mourão. Anais do V Encontro de Produção Científica e Tecnológica. Campo Mourão: FECILCAM/NUPEM, 2010.
GUSMÃO, N. L.; SAKAGUTI, F. Y.; PIRES, L. A. A geometria do táxi: uma proposta da geometria não euclidiana na educação básica. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 211-235. 2017.
KAUARK, F. da S.; MANHÃES, F. C.; MEDEIROS, C. H. Metodologia da pesquisa: guia prático. Itabuna: Via Litterarum, 2010.
KALEFF, A. M.; NASCIMENTO, R. S. do. Atividades Introdutórias às Geometrias Não-Euclidianas: o exemplo da Geometria do Táxi. Boletim Gepem, Rio de Janeiro, n. 44, p. 11-42. 2004.
KRAUSE, E. F. Taxicab geometry. The Mathematics Teacher, Reston, v. 66, n. 8, p. 695-706, 1973.
LEIVAS, J. C. P.; SOUZA, H. M. de. Geometria do Taxi: uma investigação com alunos do ensino médio no Brasil. In: CONFERÊNCIAS INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (CIAEM), 14, 2015, Chiapas. Anais da Conferências Interamericana de Educação Matemática. Chiapas, 2015.
MARCELO GARCÍA, C. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Revista de Ciência da Educação, Espanha, n. 8, p. 7-22. 2009.
MARCELO GARCÍA, C. Formação de Professores: para uma mudança educativa. 1. ed. Porto - PT: Porto Editora, 1999.
MIRANDA, D. F. de. Geometria Táxi, uma métrica para os espaços geográficos e urbanos uma análise exploratória. 1999. Dissertação (Mestrado em Tratamento da Informação Espacial) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1999.
RIBEIRO, C. Metacognição: Um Apoio ao Processo de Aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica. Rio Grande do Sul, Porto Alegre, v. 16. n. 1, p. 109-116. 2003.
WANDERLEY, A. J. M; CARNEIRO, J. P. Q.; WAGNER, E. Como melhorar a vida deum casal usando uma geometria não-euclidiana. Revista do Professor de Matemática, São Paulo, v. 50, p. 23-30. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Renan Oliveira Altoé, Jéssica Mistura Zanon, Beatriz Moreira Pereira, Sebastião Berçaco Gussani, Vitor Botelho Cecotti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.