Contributions of a workshop on taxi geometry in the training for teachers who teach Mathematics

among discoveries, learning and teaching practice

Authors

  • Renan Oliveira Altoé Instituto Federal do Espírito Santo
  • Jéssica Mistura Zanon Faculdade Venda Nova do Imigrante (Faveni)
  • Beatriz Moreira Pereira Instituto Federal do Espírito Santo
  • Sebastião Berçaco Gussani Instituto Federal do Espírito Santo
  • Vitor Berçaco Cecotti Instituto Federal do Espírito Santo

Keywords:

Mathematics Education, Mathematics Teaching, Basic Education

Abstract

This paper presents the contributions of the workshop “Taxi Geometry: theory and practice” for the formation of teachers who teach mathematics, given during the VIII National Seminar of the Undergraduate Degree in Mathematics, of the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes), Cachoeiro de Itapemirim campus - ES. Of qualitative approach, it sought to answer the following research question: what contributions can this workshop proposal bring to the formation of teachers, considering the teaching of Taxi Geometry pertinent in Basic Education? The data were produced by a questionnaire, with open questions, answered by the participants at the end of the workshop. The analyses pointed out that the experience enabled discoveries, learning and teaching practices in the field of geometry, contributing to the participants' education and professional performance, as well as awakened their interest in seeking new knowledge about the importance of the presence of Taxi Geometry in mathematics teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéssica Mistura Zanon, Faculdade Venda Nova do Imigrante (Faveni)

Mestra em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

Beatriz Moreira Pereira, Instituto Federal do Espírito Santo

Licencianda em Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo, campus Cachoeiro de Itapemirim - ES.

Sebastião Berçaco Gussani, Instituto Federal do Espírito Santo

Licenciando em Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo, campus Cachoeiro de Itapemirim - ES

Vitor Berçaco Cecotti, Instituto Federal do Espírito Santo

Licenciando em Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo, campus Cachoeiro de Itapemirim - ES

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 13 nov. 2019.

MIRANDA, D. F.; BARROSO, L. C.; ABREU, J. F. Geometria Táxi: uma geometria não-euclidiana descomplicada. In: ENCONTRO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DE OURO PRETO (EEMOP), 3, 2005. Ouro Preto: Universidade Federal de Ouro Preto. Caderno de Resumos. Ouro Preto: UFOP, 2005.

CÉSAR, S. M. C. Geometria táxi: uma exploração através de atividades didáticas. 2010. 96 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.

FIORENTINI, D. Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.

FUZZO, R. A.; REZENDE, V.; SANTOS, T. S. dos. Geometria do Táxi: a menor distância entre dois pontos nem sempre é como pensamos. In: ENCONTRO DE PRODUÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA (EPCT), 5, 2010. Campo Mourão. Anais do V Encontro de Produção Científica e Tecnológica. Campo Mourão: FECILCAM/NUPEM, 2010.

GUSMÃO, N. L.; SAKAGUTI, F. Y.; PIRES, L. A. A geometria do táxi: uma proposta da geometria não euclidiana na educação básica. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 211-235. 2017.

KAUARK, F. da S.; MANHÃES, F. C.; MEDEIROS, C. H. Metodologia da pesquisa: guia prático. Itabuna: Via Litterarum, 2010.

KALEFF, A. M.; NASCIMENTO, R. S. do. Atividades Introdutórias às Geometrias Não-Euclidianas: o exemplo da Geometria do Táxi. Boletim Gepem, Rio de Janeiro, n. 44, p. 11-42. 2004.

KRAUSE, E. F. Taxicab geometry. The Mathematics Teacher, Reston, v. 66, n. 8, p. 695-706, 1973.

LEIVAS, J. C. P.; SOUZA, H. M. de. Geometria do Taxi: uma investigação com alunos do ensino médio no Brasil. In: CONFERÊNCIAS INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (CIAEM), 14, 2015, Chiapas. Anais da Conferências Interamericana de Educação Matemática. Chiapas, 2015.

MARCELO GARCÍA, C. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Revista de Ciência da Educação, Espanha, n. 8, p. 7-22. 2009.

MARCELO GARCÍA, C. Formação de Professores: para uma mudança educativa. 1. ed. Porto - PT: Porto Editora, 1999.

MIRANDA, D. F. de. Geometria Táxi, uma métrica para os espaços geográficos e urbanos uma análise exploratória. 1999. Dissertação (Mestrado em Tratamento da Informação Espacial) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1999.

RIBEIRO, C. Metacognição: Um Apoio ao Processo de Aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica. Rio Grande do Sul, Porto Alegre, v. 16. n. 1, p. 109-116. 2003.

WANDERLEY, A. J. M; CARNEIRO, J. P. Q.; WAGNER, E. Como melhorar a vida deum casal usando uma geometria não-euclidiana. Revista do Professor de Matemática, São Paulo, v. 50, p. 23-30. 2002.

Published

26-08-2022

How to Cite

ALTOÉ, R. O.; ZANON, J. M.; PEREIRA, B. M.; GUSSANI, S. B. .; CECOTTI, V. B. Contributions of a workshop on taxi geometry in the training for teachers who teach Mathematics: among discoveries, learning and teaching practice. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 193–216, 2022. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/28376. Acesso em: 1 jun. 2024.

Issue

Section

Pesquisa