EPIGENETICS IN BIOLOGY TEACHING: VALIDATION OF AN INSTRUCTIONAL MATERIAL FOR HIGH SCHOOL TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.3.33607

Keywords:

Ensino de Genética, Material Instrucional, Produto Educacional

Abstract

Epigenetics is an area of science that is related to biochemical mechanisms that interfere in the regulation of gene expression without dependence on changes in DNA. In the teaching of Biology, the theme can already be considered important. This article aims to understand, through the proposition of an instructional material, how the epigenetics approach can be inserted in the educational scenario. Thus, we produced an instructional material for teachers with proposals that guide epigenetics in contents of high school genetics. The results were obtained through peer validation, which determined that the material is relevant to Biology Teaching.

Downloads

Author Biographies

Carolina Ramos Souza Farias, UNEB - Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) - Licenciatura.

Grégory Grégory, UNEB - Universidade do Estado da Bahia

Grégory Alves Dionor

Graduated in Biological Sciences - Degree (UNEB) and Bachelor (UNESA). Specialist in Teaching in the Teaching of Biological Sciences (UniBF) and in Active Methodologies and Teaching Practice (UniBF). Doctor and Master in Teaching, Philosophy and History of Sciences (PPGEFHC - UFBA/ UEFS). He is currently a professor of the Biological Sciences Degree course at the State University of Bahia - Campus X/ DEDC. In the course in which he teaches, he coordinates the GEPECED - Group of Studies and Research in Science, Teaching and Diversity. Develops research on Science and Biology Teaching, Education CTSA and Epistemology of Science; also having interest in topics such as Methodology of Scientific Work, Education and Diversity, and Health Education.

References

ALTHOFF, B. B. Herança epigenética da obesidade: promovendo um letramento científico crítico através de uma questão sociocientífica. 2020. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador.

ALTHOFF, B. B.; OLIVEIRA, S. V.; EL-HANI, C. N.; SEPÚLVEDA, C. Validação de uma sequência didática sobre herança epigenética da obesidade para a promoção do letramento científico crítico. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12., 2019, Rio Grande do Norte. Anais [...]. Belo Horizonte: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciência, 2019. Disponível em: https://abrapec.com/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1692-1.pdf. Acesso em: 26 jun. 2023.

ALVES, E. A.; SOUZA, D. S. Biologia Molecular. In: MOLINARO, E.; CAPUJO, L.; AMENDOEIRA, R. (org.). Conceitos e métodos para formação de profissionais em laboratórios de saúde. Rio de Janeiro: EPSJU, 2013. v. 3, cap. 2, p. 133-185. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/l227.pdf. Acesso em: 05 nov. 2022.

AMABIS, J. M.; MARTHO, G. R. Biologia Moderna. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2016. v. 3.

ARAÚJO, L. A. L. A relação natureza e criação na era pós-genômica: abrindo possibilidades entre a educação e o conhecimento biológico. In: Seminário Brasileiro de Estudos Culturais e Educação, 7., 2017, Canoas. Anais [...]. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2017. Disponível em: http://www.2017.sbece.com.br/site/anaiscomplementares2?AREA=6. Acesso em: 15 nov. 2021.

BOTELHO, J. F. Epigênese radical: a perspectiva dos sistemas desenvolvimentais. 2007. 163 p. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade Federal de Santa, Florianópolis. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/280628459_Epigenese_radical_A_perspectiva_dos_sistemas_desenvolvimentais. Acesso em: 09 nov. 2021.

CAIRES JUNIOR, F. P.; ANDRADE, M. A. B. S. A relação entre os conhecimentos presentes na literatura científica e nos livros didáticos de biologia sobre evolução biológica. R. Bras. de Ensino de C&T, Curitiba, v. 8, n. 3, p. 60-83, mai./ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/2449/2180. Acesso em: 24 nov. 2021.

CUNHA, M. L. Hereditariedade e epigenética transgeracional. 2019. Dissertação (Mestrado Integrado em Ciências Farmacêuticas) – Faculdade de Farmácia, Universidade de Lisboa, Lisboa. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/43384. Acesso em: 09 nov. 2021.

DIAS CORREIA, J. H. R.; DIAS CORREIA, A. A. Alguns aspectos funcionais do epigenoma, genoma e transcriptoma nos animais. REDVET, Mágala, v.8, n. 10, p. 1-22, out/2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/636/63612713005.pdf. Acesso em: 08 ago. 2023.

DIONOR, G. A. “Ciência: o que é? Como se faz? Para quê serve?”: Pega o livro que lá vem história. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Teixeira de Freitas.

DIONOR. G. A. Propostas de ensino baseado em questões sociocientíficas: uma análise sistemática da literatura acerca do ensino de ciências na educação básica. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Universidade Federal da Bahia, Salvador.

DIONOR, G.A. Educação CTS/CTSA: uma análise a partir das contribuições de Imre Lakatos e Hugh Lacey. 2024. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador.

FERNANDES, I. M. B.; PIRES, D. M.; DELGADO-INGLESIAS, J. Perspectiva Ciência, Tecnologia, Sociedade, Ambiente (CTSA) nos manuais escolares portugueses de Ciências Naturais do 6º ano de escolaridade. Ciências e Educação, Bauru, v. 24, n. 4, p. 875-890, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/XcbxVqHYGfXFy58t66Kkgtd/?lang=pt. Acesso em: 12 fev. 2023.

FISHER, R. L. O desenvolvimento do pensamento crítico por meio da razão na Educação de Jovens e Adultos. Caderno Intersaberes, Curitiba, v. 9, n. 23, p. 71-80, 2020. Disponível em: https://www.cadernosuninter.com/index.php/intersaberes/issue/view/115. Acesso em: 08 ago. 2023.

FRANCIS, R. C. Epigenética: como a ciência está revolucionando o que sabemos sobre hereditariedade. 1. ed. s/l: Editora Zahar, 2015.

FREITAS-SILVA, L. R.; ORTEGA, F. J. G. A epigenética como nova hipótese etiológica no campo psiquiátrico contemporâneo. Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, n. 3, p. 765-786, set. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73312014000300006. Acesso em: 12 fev. 2022.

GARCIA, A. C. M.; BONA JUNIOR, A. Conteúdos escolares e sua relação com o cotidiano r o interesse dos alunos: contribuições pedagógicas à docência nos anos finais do ensino fundamental. In: Paraná (org.). Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE, 2016. Curitiba: SEED – Pr., 2018, s/c. s/p. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_ped_unicentro_alanacarlamunarettogarcia.pdf. Acesso em: 16 jun. 2023.

HAIG, D. The (dual) origin of epigenetics. Cold Spring Harbor Symposia on Quantitative Biology, v. 69, p. 67-70, 2004. Disponível em: https://symposium.cshlp.org/content/69/67.full.pdf+html. Acesso em: 12 fev. 2022.

LEITE, M. L.; COSTA, F. F. Epigenômica, epigenética e cancer. Rev. Pan-Amazônica de Saúde, Ananindeua, v. 8, n. 4, p. 1-3, 2017. Disponível em: http://scielo.iec.gov.br/pdf/rpas/v8n4/pt_2176-6223-rpas-8-04-00023.pdf. Acesso em: 08 ago. 2023.

LIMA, A. C.; VASCONCELOS, A. J. Avaliação por pares: uma experiência inovadora na pós-graduação. In: Congresso Nacional de Educação, 7., 2021, s/l. Anais [..]. Campina Grande: Realize Editora, 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2021/ebook1/TRABALHO_EV150_MD7_SA100_ID1041_23092021011329.pdf. Acesso em: 18 mar. 2023.

MARTINS, L. Abordagens da saúde em livros didáticos de biologia: análise crítica e proposta de mudança. 2017. Tese (Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/22536. Acesso em: 20 maio 2022.

MOTA, M. T. Discussão da conceituação de genética no ensino médio. 2011. Monografia (Especialização em Genética para Professores do Ensino Médio) - Universidade Federal do Paraná, Votorantim - SP, 2011. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/38840. Acesso em: 23 fev. 2022.

MULLER, H. R.; PRADO, K. B. Epigenética: um novo campo da genética. RUBS, Curitiba, v.1, n. 3, p. 61-69, set./dez. 2008. Disponível em: http://www.colegiogregormendel.com.br/gm_colegio/pdf/2012/textos/3ano/biologia/8.pdf. Acesso em: 08 ago. 2023.

NASCIMENTO, S. M. C. Sustentabilidade e memória epigenética: o controle da qualidade ambiental para preservação das características genéticas das gerações futuras. In: Encontro Nacional do CONPEDI, 27., 2018, Salvador. Anais [...]. Florianópolis: CONPEDI, 2018. Disponível em: http://site.conpedi.org.br/publicacoes/0ds65m46/38nlxj46. Acesso em: 15 nov. 2021.

PAULA, G. M. C.; BIDA, G. L. A importância da aprendizagem significativa. In: Paraná (org.). O professor PDE e os desafios da escola pública paraense, 2008. Curitiba: SEED – Pr., 2011. s/c. s/p. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1779-8.pdf. Acesso em: 16 jun. 2023.

SANTOS, W. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência – Tecnologia – Sociedade) no contexto da educação brasileira. Revista Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 110-132, jul./dez. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/QtH9SrxpZwXMwbpfpp5jqRL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 jun. 2023.

SANTOS, M. L.; PERIN, C. S. B. A importância do planejamento de ensino para o bom desempenho do professor em sala de aula. In: Paraná (org.). Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE, 2013. Curitiba: SEED – Pr., 2016, s/c. s/p. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_fafipa_ped_artigo_maria_lucia_dos_santos.pdf. Acesso em: 16 jun. 2023.

SILVA, G. C. de L; SANTOS, A. dos; SILVA, S. B. da. Bases epigenéticas do câncer: um novo olhar sobre a progressão tumoral. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA SAÚDE, 2., 2017, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2017. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/29150. Acesso em: 15 nov. 2021.

SILVEIRA, B. F.; COSTA JUNIOR, C. V.; FONSECA, P. E. R. Epigenética e sua relação com algumas doenças. Ânima Educação, s/l, p. 1-16, abr. 2021. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/17246. Acesso em: 15 nov. 2021.

SIQUEIRA, I. R.; ELSNER, V. R. Introdução à Epigenética: conceitos básicos. In: ELSNER, V. R.; SIQUEIRA, I. R. (org.). Epigenética aplicada à saúde e a doença: princípios fundamentais baseados em evidencias atuais. Porto Alegre: Editora Universitária Metodista IPA, 2016. cap. 1, p. 17-28. Disponível em: http://editora.metodista.br/livros-gratis/EPIGENETICA%20APLICADA%20A%20SAUDE%20E%20A%20DOENCA.pdf/view. Acesso em: 08 ago. 2023.

TEMP, D. S. Facilitando a aprendizagem de genética: uso de um modelo didático e análise dos recursos presentes em livros de biologia. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) – Centro de Ciências Naturais e Exatas, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/6656. Acesso em: 12 fev. 2022.

Published

20-12-2024

How to Cite

RAMOS SOUZA FARIAS, C.; GRÉGORY, G. EPIGENETICS IN BIOLOGY TEACHING: VALIDATION OF AN INSTRUCTIONAL MATERIAL FOR HIGH SCHOOL TEACHERS. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 8, n. 3, 2024. DOI: 10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.3.33607. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/33607. Acesso em: 1 may. 2025.