UM ESTUDO DE CASO SOBRE O ENSINO DAS PARTES DAS PLANTAS NOS ANOS INICIAIS EM UMA ATIVIDADE AO AR LIVRE

Authors

  • Janaína de Oliveira Pereira IFSul
  • Vinicius Carvalho Beck IFSul

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.34427
Supporting Agencies
propesp/IFSul

Keywords:

sequência didática, Botânica, Alfabetização Científica, Anos Iniciais

Abstract

The general aim of this research was to describe and analyze the interactions that occurred during a pedagogical action on the functions of the parts of a plant, structured in a constructivist perspective of teaching-learning, and based on the analysis, to develop and propose a didactic sequence for teachers of the early years. The theoretical framework was constituted by the studies of Genetic Epistemology of the psychologist and epistemologist Jean Piaget. The didactic sequence proposed here has three main stages: Illustration in the classroom, by means of a poster (first stage); Observation of the plants of the vegetation of the school surroundings (second stage); and Reflection with students (third stage). The data collection methodology was based on the writings of a field diary of the teacher (also a researcher in this study), on the drawings that the students made in the classroom after the walk in the school surroundings and in photos of the environment taken by the teacher/researcher. Content analysis of the collected material was carried out. After analyzing the results, it was concluded that students in the early years are able to understand basic facts about the parts of the plants, which agrees with the literature, and also that the proposed didactic sequence worked, considering its purpose, and can be adapted to other school contexts.

 

Downloads

Author Biography

Vinicius Carvalho Beck, IFSul

Professor de Educação Básica, Técnica e Tecnológica (EBTT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul), Câmpus Pelotas - Visconde da Graça (CaVG). Participa do Grupo de Estudos em Educação Matemática dos Anos Iniciais (GEEMAI/UFPEL). Áreas de interesse: alfabetização matemática, aprendizagem por simulação, formação de professores. Formação acadêmica: Curso Técnico em Eletrônica (IFSUL, 2004-2006), Licenciatura em Matemática (UFPEL, 2006-2010), Licenciatura em Pedagogia (UNINTER, 2019-2021), Especialização em Ensino de Ciências (FURG, 2020-2021), Mestrado em Meteorologia (UFPEL, 2011-2013), Mestrado em Educação (FURG, 2014-2015) e Doutorado em Educação em Ciências (FURG, 2016-2018).

References

ALVES-MAZZOTI, A. J. Usos e abusos dos estudos de caso. Cadernos de Pesquisa, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, v. 36, n. 129, p. 637-651, 2006.

ASTOLFI, J.-P.; DEVELAY, M. A didática das ciências. 16. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/images/comissoes/conep/documentos/NORMAS-RESOLUCOES/Resoluo_n_510_-_2016_-_Cincias_Humanas_e_Sociais.pdf. Acesso em: 17 jun 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CONCEIÇÃO, A. R. O Ensino de Botânica: a importância do ensino por investigação como estratégia para alfabetização científica. 2020. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Centro de Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL, 2020.

CRUZ, B. P. O ensino de botânica na educação básica: um olhar voltado para a flora brasileira. 2017. 217 f. Tese (Doutorado em Ciências Naturais), Centro de Ciência e Tecnologia, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campos dos Goytacazes, RJ, 2017.

DORNELES, M. P.; THEVES, D. W.; IGANCI, J. Desvendando a Botânica para os futuros pedagogos: possibilidades para a redução da impercepção das plantas. Educação Pública - Divulgação Científica e Ensino de Ciências, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p.1-21, junho/2023.

FERNANDES, R. A. R.; DEBIO, R. R. Horta Hidropônica no contexto escolar: uma ferramenta para a alfabetização científica nas séries iniciais. In: XI ENCONTRO BRASILEIRO DE HIDROPONIA e III SIMPÓSIO BRASILEIRO DE HIDROPONIA, 46-50., Florianópolis, SC. Anais de Resumos Expandidos XI Encontro Brasileiro de Hidroponia e III Simpósio Brasileiro de Hidroponia. Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, 2016.

GOOGLE. Google Acadêmico. Disponível em: https://scholar.google.com.br/?hl=pt. Acesso em: 06 mai. 2024.

KRUPEK, R. A. Trabalhando a interface ensino/pesquisa na disciplina de Botânica: relatos de um experimento com briófitas. Revista Insignare Scientia, Cerro Largo, v. 6, n. 3, p. 71-84, 2023.

MELO, P. R. H.; BATISTA, E. R. M.; ABREU, T. F.; CAMARGO, T. S. FERREIRA, D. N. Ensino de Botânica: possibilidades para a educação científica em uma escola ribeirinha no sudoeste do Amazonas. Cadernos de Educação Básica, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 153-175, 2022.

MIRANDA, M. I. Epistemologia genética, alfabetização e letramento. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 22, n. 44, p. 141-158, jul/dez. 2008.

PIAGET, J. Epistemologia Genética. Trad. Álvaro Cabral. 4 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

REECE, J. B.; URRY, L. A.; CAIN, M. L.; WASSERMANN, S. A.; MINORSKY, P. V.; JACKSON, R. B. Biologia de Campbell. 10 ed. Porto Alegre: Artmed, 2015. 753p.

RODRIGUES, T. D. F. F; OLIVEIRA, G. S.; SANTOS, J. A. As Pesquisas Qualitativas e Quantitativas na Educação. Revista Prisma, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, 2021.

SANTANA, U. L.; SEDANO, l. Estruturação de Perguntas no Ensino de Ciências por Investigação: Uma Proposta Visando a Alfabetização Científica. Revista de Educação ciência e tecnologia Alexandria, Florianópolis, v. 16, n. 1, maio, 2023.

SANTOS, I; ZOCH, A. Alfabetização Científica: Uma Sequência Didática para o Ensino de Botânica nos Anos Iniciais. Disponível em: https://www.upf.br/_uploads/Conteudo/mostra-gaucha-produtoseducacionais/resumos2018/ALFABETIZACAOCIENTIFICA.pdf. Acesso em: 10 ago. 2023.

SANTOS, P. S.; ARAÚJO, M. M. Manual de práticas educativas: atividades investigativas para alfabetização científica. 1. ed. Vitória: Diálogo Comunicação e Marketing, 2023.

SAVICZKI, M. L. F.; DIAMINI, J. M.; SÁ, C. C.; LARGA, F. V. C.; MORAES, F. M. RIGOTTI, V. L. D. Alfabetização cientifica: germinados olhares. Revista Multidisciplinar Educação e Meio ambiente. Juína/MT, v. 1, n. 2, 2020.

YIN, R. K. Case study research: design and methods. London: Sage, 1984.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Trad. Daniel Grassi - 2.ed. -Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

09-05-2025

How to Cite

DE OLIVEIRA PEREIRA, J.; CARVALHO BECK, V. UM ESTUDO DE CASO SOBRE O ENSINO DAS PARTES DAS PLANTAS NOS ANOS INICIAIS EM UMA ATIVIDADE AO AR LIVRE. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.34427. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/34427. Acesso em: 12 jul. 2025.