Comic books as a strategy for teaching Chemistry

Authors

  • Leandro Araujo de Freitas Universidade Federal do Paraná
  • João Vitor Glodzinski Universidade Federal do Paraná
  • Samuel Cavalheiro de Lima Universidade Federal do Paraná
  • Eliane do Rocio Alberti Universidade Federal do Paraná
  • Guilherme Sippel Machado Universidade Federal do Paraná

Keywords:

Playfulness, Mini-course, Remote teaching

Abstract

Comic books can be an interesting strategy for teaching chemistry, in this context, the present work presents the realization of two editions of mini-courses that aimed to verify whether or not the participating students would be able to express the contents of chemistry through the production of your comics. The target audience consisted of students from undergraduate courses at the Federal University of Paraná. Students enrolled in the mini-course were challenged both to respond to activities based on comics previously produced by the authors, as well as creating a comic book addressing a chemistry theme. The students who completed the mini-courses were able to use the different chemical concepts to create their comics, confirming the importance of the need to diversify teaching strategies in the area of chemistry for a more meaningful learning and also in a playful way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro Araujo de Freitas, Universidade Federal do Paraná

Estudante de Graduação em Licenciatura em Ciências Exatas.

João Vitor Glodzinski, Universidade Federal do Paraná

Estudante de Graduação em Licenciatura em Ciências Exatas.

Samuel Cavalheiro de Lima, Universidade Federal do Paraná

Estudante de Graduação em Licenciatura em Ciências Exatas.

Eliane do Rocio Alberti, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná.

Guilherme Sippel Machado, Universidade Federal do Paraná

Doutor pela Universidade Federal do Paraná.

References

ATKINS, P. W.; JONES, L. Princípios de química: questionando a vida moderna e o meio ambiente. 5 ed. Porto Alegre: Bookman, 2012.

BALDAQUIM, M. J.; PROENÇA, A. O.; SANTOS, M. C. G.; FIGUEIREDO, M. C.; SILVEIRA, M. P. A experimentação investigativa no ensino de química: construindo uma torre de líquidos. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 3, n. 1, p. 19-36, jan./abr. 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Base nacional comum curricular (BNCC): Educação é a base, Ministério da Educação. Brasília: MEC/CNE, 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br, acesso em jan. 2022.

CAVALCANTE, K. S. B.; SILVA, F. C.; MACIEL, A. P.; LIMA JÚNIOR, J. A. S.; RIBEIRO, J. S. S.; SANTOS, P. J. C.; PINHEIRO, A. E. P. Educação Ambiental em Histórias em Quadrinhos. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 270-277, nov. 2015.

DIONISIO, A. P. Verbetes enciclopédicos: fotografia e história em quadrinhos. Recife: Pipa Comunicação, 2013.

DUIT, R. On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, Nova Jersey, v. 75, n. 6, p. 649-672. 1991.

EISNER, W. Quadrinhos e Arte Sequencial. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

FRANCISCO JUNIOR, W. E. Analogias em livros didáticos de química: um estudo das obras aprovadas pelo plano nacional do livro didático para o ensino médio 2007. Revista Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 121-143, 2009.

FRANCISCO JUNIOR, W. E. F.; GAMA, E. J. S. História em quadrinhos para o ensino de química: contribuições a partir da leitura de licenciandos. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 16, n. 1, p. 152-172, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

IANESKO, F.; ANDRADE, C. K.; FELSNER, M. L.; ZATTA, L. Elaboração e Aplicação de Histórias em Quadrinhos no Ensino de Ciências. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 15, n. 5, p. 105-125, 2017.

JUSTAMAND, M. As pinturas rupestres do Brasil: memória e identidade ancestral. Revista Memorare, Tubarão, v. 1, n. 2, p. 118-141, jan./abr. 2014.

KUMASAKI, M.; SHOJI, T.; WU, T.-C.; SOONTARAPA, K.; ARAI, M.; MIZUTANI, T.; OKADA, K.; SHIMIZU, Y.; SUGANO, Y. Presenting Safety Topics Using a Graphic Novel, Manga, To Effectively Teach Chemical Safety to Students in Japan, Taiwan, and Thailand. Journal of Chemical Education, Washington, v. 95, n. 4, p. 584-592, fev. 2018.

LOPES, A. R. C., Livros Didáticos: Obstáculos ao aprendizado da ciência química. I – Obstáculos Animistas e Realistas. Química Nova. São Paulo, v. 15, n. 13, p. 254-261, 1992.

LUPETTI, K. O.; IWATA, A. Y. Produção de histórias em quadrinhos como processo de alfabetização científica: a química em foco. Revista Temporis [ação], Anápolis, v. 16, n. 2, p. 265-288, 2016.

LIBANEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

MACHADO, G. S.; ALBERTI, E. R.; GLODZINSKI, J. V.; FREITAS, L. A.; LIMA, S. C. Química em Quadrinhos. 1. ed. Curitiba: Editora da UFPR, 2021.

MARZZOCO, A.; TORRES, B. B. Bioquímica Básica. 4. ed., Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2015.

OKA, T. N.; ALBERTI, E. R.; MACHADO, G. S. Jogo de dominó como estratégia de ensino na área de química inorgânica. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 15, n. 1, p. 574-589, 2020.

ORNELLAS, J. F.; MELO, L. G. Uso de histórias em quadrinhos para ensinar ciências/química por meio dos superpoderes dos heróis. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 15, n. 1, p. 558-573, 2020.

ONRUBIA, J. Ensinar: criar zonas de desenvolvimento proximal e nelas intervir. In: COLL, C.; MARTÍN, E.; MAURI, T.; MIRAS, M.; ONRUBIA, J.; SOLÉ, I.; ZABALA, A. O construtivismo na sala de aula. 6ª ed. São Paulo: Ática, 1999. p. 123-151.

PALAVISSINE, C. F. C.; LIMA, K. R. L.; CASTRO, L. P. V.; LIMA, D. F. Tecnologias digitais de informação e comunicação na aquisição de conhecimentos científicos para alunos surdos: uma revisão integrativa da literatura. Research, Society and Development, Várzea Grande Paulista, v. 10, n. 16, p. e383101623998. 2021.

RODRIGUES, A. A. D.; QUADROS, A. L., O envolvimento dos estudantes em aulas de Ciências por meio da linguagem narrativa das histórias em quadrinhos. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 126-137, maio. 2018.

ROESKY, H. W.; KENNEPOHL, D. Drawing Attention with Chemistry Cartoons. Journal of Chemical Education, Washington, v. 85, n. 10, p. 1355-1360, out. 2008.

SANTOS, J. S.; SILVA, A. C. T.; OLIVEIRA, F. S. Histórias em Quadrinhos no ensino de Química: o que tem sido produzido em revistas e eventos da área na última década. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, XVIII, 2016, Florianápolis. Anais do XVIII Encontro Nacional de Ensino de Química. Florianópolis: ENEQ, 2016. p. 1-11. R2109-1.

SOARES, M. H. F. B.; CRUZ, T. M. G. S. H’química – o uso dos quadrinhos para o ensino de radioatividade. Revista Temporis [ação], Anápolis, v. 16, n. 2, p. 289-307, 2016.

TAVARES, H. M.; PINTO, C. L. O Lúdico na Aprendizagem: Apreender e Aprender. Revista da Católica, Uberlândia, v. 2, n. 3, p. 226-235, 2010.

XAVIER, G. K. R. S. Histórias em Quadrinhos: Panorama histórico, características e verbo-visualidade. Darandina, Juiz de Fora, v. 10, n. 2, p. 1-20, dez. 2017.

Published

26-08-2022

How to Cite

FREITAS, L. A. de .; GLODZINSKI, J. V. .; LIMA, S. C. de .; ALBERTI, E. do R.; MACHADO, G. S. Comic books as a strategy for teaching Chemistry. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 266–285, 2022. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/28908. Acesso em: 2 jun. 2024.

Issue

Section

Relato de Experiência