Didactic transposition in taught knowledge scope:
reflection on teaching from the Anne with an e tv series
Keywords:
Pedagogical Practice, Scientific and Technological Literacy, Science TeachingAbstract
This research analyzed didactic transposition process within knowledge taught scope through scenes from the television series Anne with an E. From the plot, it was up to select the exposure of two educational paradigms: one of them based on a conservative traditional education, another by innovative strategies. It problematized the best way to carry out the didactic transposition of curricular contents in science teaching. Methodological approach was qualitative and documental one. Relations between the scenes and the knowledge tought allowed discussions on how the content are approached in the classroom, how student is included or excluded from a school system, and imposition of non-contextualized and fragmented content. The assumption was considering methodologies which encourage students’ scientific and technological literacy, contributing to a reflective and critical positioning regarding scientific and technological development and its repercussions on the society.
Downloads
References
ANNE WITH AN E [Seriado]. Direção: Patrícia Rozema. Produção: Moira Walley-Beckett, Miranda de Pencier, Susan Murdoch, Debra Hayward e Alison Owen. Canadá, CBC Television, 2017. Streaming: Netflix.
ANNE WITH AN E [Seriado]. Direção: Paul Fox. Produção: Moira Walley-Beckett, Miranda de Pencier, Susan Murdoch, Debra Hayward e Alison Owen. Canadá, CBC Television, 2018. Streaming: Netflix.
ANNE WITH AN E [Seriado]. Direção: Paul Fox. Produção: Moira Walley-Beckett, Miranda de Pencier, Susan Murdoch, Debra Hayward e Alison Owen. Canadá, CBC Television, 2020. Streaming: Netflix.
AULER, D.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n.1, p. 122-134. 2001.
BECKER, F. Modelos pedagógicos e modelo epistemológicos. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.19, n.1, p. 89-96, jan./jun. 1994.
BECKER, F. Paulo Freire e Jean Piaget: teoria e prática. Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, Marília, v. 9, n. esp., p. 7-47, 2017.
BIZZO, N. Ciência: fácil ou difícil? 2. ed. São Paulo: Editora Ática, 2002.
BRAZ, C. S. Infância e cinema de animação: o poder da mídia na (re) construção das identidades. 2013. 313 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. Disponível em: <https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/13939/1/InfanciaCinemaAnimacao.pdf>. Acesso em: 05 jun. 2021.
BROCKINGTON, G.; PIETROCOLA, M. Serão as regras da transposição didática aplicáveis aos conceitos de física moderna? Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v.10, n.3, p. 387-404, 2005.
CHEVALLARD, Y. La Transposición Didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 1991. Disponível em: <https://nelsonreyes.com.br/LIVRO_LA%20TRANSPOSICION%20DIDACTICA.pdf>. Acesso em: 08 jul. 2022.
FABRI, F.; SILVEIRA, R. M. C. F. Alfabetização científica e tecnológica nos anos iniciais a partir do tema lixo tecnológico. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 5, n. 2, p. 99-127, maio/ago. 2012.
FABRI, F. Formação continuada para o ensino de ciências na perspectiva ciência, tecnologia e sociedade (CTS): contribuições para professores dos anos iniciais. 2017. 255 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2017. Disponível em: <http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/2756/1/PG_PPGECT_D_Fabri%2C%20Fabiane_2017.pdf>. Acesso em: 28 jun. 2021.
FERREIRA, J. L.; CARPIM, L.; BEHRENS, M. A. Do paradigma tradicional ao paradigma da complexidade: um novo caminhar na educação profissional. Boletim Técnico do Senac: a Revista da Educação Profissional, Rio de Janeiro, v. 36, n.1, p. 51-59, jan./abr. 2010.
HODSON, D. Teaching and learning science: towards a personalized approach. Buckingham: Open University Press, 1998.
HODSON, D. Time for action: Science education for an alternative future. International Journal of Science Education, London, v. 25, n. 6, p. 645–670, 2003. Disponível em: <http://fcis.oise.utoronto.ca/~jwallace/Reading_8.pdf?FCItemID=S0E5BCDA7>. Acesso em: 08 jul. 2021.
LIMA, D. F.; LIMA, L. A.; SAMPAIO, A. A. Análise da imagem e da condição de saúde de professores no Brasil. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade: Naviraí, v. 9, n. 19, p. 94-101, 2020.
MACHADO, C. J. Inter-relações entre Ciência, Tecnologia e Sociedade nos desenhos animados: uma alternativa para o ensino-aprendizagem de Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2021. 377 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2021.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L.G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
MORIN, E. Ciência com consciência. Tradução Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. Edição revista e modificada pelo autor. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
PINHEIRO, N. A. M.; SILVEIRA, R. M. C. F.; BAZZO, W. A. Ciência, Tecnologia e Sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do ensino médio. Ciência & Educação, Bauru, v. 13, n.1, p. 71-84, 2007. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ciedu/a/S97k6qQ6QxbyfyGZ5KysNqs/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 01 jun. 2021.
PINHO ALVES, J. Instrumentação para o ensino de física. Florianópolis: Laboratório de ensino à distância, 2001.
PINHO ALVES, J.; PINHEIRO, T. F. Instrumentação para o Ensino de Física. Florianópolis: UFSC/EAD/CED/CFM, 2010.
RAMALHETE, M. P.; STEN, S. C. Crítica ao eterno feminino em Anne de Green Gables, de Lucy Maud Montgomery. Travessias interativas, Aracaju, v. 8, n.16, p. 432-443, jul./dez. 2018. Disponível em: <https://seer.ufs.br/index.php/Travessias/article/view/10301/7919>. Acesso em: 01 jun. 2021.
REIS, P. Da discussão à ação sociopolítica sobre controvérsias sócio-científicas: uma questão de cidadania. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, Santo Ângelo, v. 3, n. 1, p.1-10. jan./jun. 2013. Disponível em: <https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/9577/3/DA%20DISCUSS%C3%83O%20%C3%80%20A%C3%87%C3%83O.pdf>. Acesso em: 01 jun. 2021.
RIBEIRO, W. C.; LOBATO, W.; LIBERATO, R. C. Paradigma tradicional e paradigma emergente: algumas implicações na educação. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.12, n.1, p.27-42, jan./abr. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/38TbkSBPsHBLNqNc6CwJgWQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 jul. 2021.
ROSA, L. R. O filme de animação O Lorax: em busca da trúfula perdida na perspectiva dos estudos culturais. 2016. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. Disponível em: <https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/14033/1/FilmeAnimacaoLorax.pdf>. Acesso em: 05 jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Simone Terezinha Grossklaus, Awdry Feisser Miquelin, Camila Juraszeck Machado, Rosemari Monteiro Castilho Foggiatto Silveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.